Liaise Advocaten logo
6 min Leestijd

Hoe Regel je Auteursrecht op de Broncode van Maatwerk Software?

Als je een website, game, webshop, app of computerprogramma laat ontwikkelen, blijft het auteursrecht op de broncode bij de programmeur. Gevolg: je mag als opdrachtgever aan de maatwerk software niets (laten) wijzigen of je moet zelfs ophouden met het gebruik van de software. En dat is zacht gezegd niet praktisch. Het is dus belangrijk dat je de auteursrechten met betrekking tot de software goed regelt. Waaraan moet je denken?

Welke software wordt beschermd onder het auteursrecht?

Allereerst moet je vaststellen of de software door het auteursrecht wordt beschermd. Het auteursrecht beschermt de broncode indien die origineel is en voldoende creatief. Je kan er vanuit gaan dat broncode die als maatwerk is geleverd hier al snel aan voldoet en dus bescherming geniet.

De functionaliteit, de programmeertaal en de onderliggende ideeën en principes van een programma zijn niet beschermd. Zo worden bepaalde functionele aspecten van een user interface van een computerprogramma niet beschermd.

Met wie moet je de auteursrechten regelen?

Als vaststaat dat de software wordt beschermd door het auteursrecht dan moet je vervolgens vaststellen bij wie de auteursrechten met betrekking tot de software rusten. Indien je een zelfstandig ontwikkelaar inschakelt dan zal dat bij hem zijn. Is de ontwikkelaar echter in dienst bij een bedrijf dan rusten de auteursrechten bij zijn werkgever. In dat geval moet je de auteursrechten dus afkaarten met het bedrijf waar hij in dienst is. Het moet dan wel zijn dagelijkse taak zijn om software te ontwikkelen.

In het geval je een hobbyende programmeur inschakelt die jouw website in zijn avonduren maakt en in het dagelijks leven manager is bij de Albert Heijn dan hoef je voor de auteursrechten dus niet bij de supermarkt aan te kloppen.

Let er daarnaast op dat de auteursrechten, indien je daarover niets afspreekt, ook bij een opdracht voor het ontwikkelen van maatwerk software, waarbij jij gedurende het gehele traject al scrummend gedetailleerde specificaties verstrekt, nog steeds bij de programmeur (of zijn werkgever) liggen.

Een opdrachtovereenkomst biedt dus geen soelaas, indien daarover niets is afgesproken met betrekking tot de auteursrechten. Met als gevolg dat in zo’n geval enkel de maker de software mag aanpassen.

Hoe regel je de overdracht van de auteursrechten concreet?

Dus als je de auteursrechten op de software niet bezit mag je de website, app, game of maatwerk software waar je net flink in hebt geïnvesteerd, in principe niet wijzigen. Om dit te voorkomen kan je de auteursrechten op de broncode door de maker laten overdragen.

Dat doe je door middel van een door jou en de softwareontwikkelaar ondertekend schriftelijk stuk (een akte). Deze overdracht kan worden opgenomen in de opdrachtovereenkomst. Let er op dat auteursrechten niet per mail of mondeling kunnen worden overgedragen, maar alleen per akte van overdracht.

Mocht je websitebouwer of game ontwikkelaar nou aan de andere kant van de wereld zitten (of vind je het gewoon handiger) dan kan de overeenkomst waarin de auteursrechtoverdracht wordt geregeld ook ondertekend worden met een digitale handtekening. Vereist is dat de methode die hiervoor gebruikt wordt voldoende betrouwbaar is. Een goed voorbeeld van zo’n veilige digitale krabbel is DocuSign.

Verder is het belangrijk dat helder wordt omschreven waarvan precies de auteursrechten worden overgedragen. Hierbij nog een praktische noot: laat ook altijd de fysieke broncode thuis bezorgen. Naast het recht om de software aan te passen moet je natuurlijk ook de code an sich hebben waarop voortborduurt kan worden om de aanpassingen ook daadwerkelijk te realiseren. Anders heb je wel het recht maar wordt het lastig dat recht te gebruiken voor wijzigingen aan een onbegrijpelijk file vol nullen en eentjes.

Licentie of overdracht?

Grote kans dat de softwareontwikkelaar een auteursrechtoverdracht niet zo ziet zitten. Indien hij hier namelijk mee instemt betekent dat dat hij deze broncode zelf ook niet meer mag gebruiken. Wat betreft standaardsoftware lijkt het me niet meer dan redelijk dat de ontwikkelaar zich tegen overdracht verzet. Voor het gebruik hiervan wordt daarom vaak een licentie verleend (waarover hierna meer).

Voor op maat gemaakte software is dat echter een ander verhaal. Die software is speciaal voor jou ontwikkeld en daarvoor heb je waarschijnlijk diep in de buidel getast. Het is dan ook niet gek om van de softwareontwikkelaar te verlangen dat hij de auteursrechten in zo’n geval aan jou overdraagt.

Licentie

Indien je software ontwikkelaar niet zo happig is op het overdragen van de auteursrechten dan kan je ook kiezen voor een licentie. Als je een licentieovereenkomst afsluit dan blijven de auteursrechten bij de softwareontwikkelaar rusten. In de licentieovereenkomst spreek je vervolgens af onder welke voorwaarden jij de software mag gebruiken.

Let er hierbij op dat je helder voor ogen hebt waarvoor je de software wil gebruiken en leg dit vervolgens ook precies zo vast. Denk hierbij aan:

  • het gebied waar je de software wil gebruiken
  • de termijn waarin je de software wil gebruiken
  • of je de software wil (laten) aanpassen,
  • of je de broncode wil hebben
  • wat er gebeurt met de broncode bij een faillissement van de softwareontwikkelaar

Verder is het verstandig te controleren of de softwareontwikkelaar voor het maken van jouw website, app, game of maatwerkoplossing gebruik maakt (of dit van plan is) van bestaande software en hiervoor ook weer een licentie met een derde afsluit. Is dit het geval? Check dan goed of het niet hele dure software betreft. Die kosten komen namelijk voor jouw rekening. Maak hier dus duidelijke afspraken over.

Open source software

Bij open source software wordt de broncode vrij ter beschikking gesteld. Iedereen mag de software verspreiden en hierop aanvullingen of verbeteringen maken. Dit gebeurt allemaal aan de hand van een open source licentie. Een bekend voorbeeld hiervan is WordPress.

ls je hiervan gebruik (laat) maken, houdt dan rekening met de licentievoorwaarden. Een voorwaarde die vaak wordt gesteld is dat de verbeteringen en wijzigingen die door een ieder in de broncode worden aangebracht opnieuw als open source software ter beschikking gesteld moet worden.

Ook als je software laat ontwikkelen aan de hand van open source software kunnen er auteursrechten ontstaan voor de ontwikkelaar (of zijn werkgever). Hiervan is sprake als de toevoegingen van je softwareontwikkelaar voldoende origineel en creatief zijn. In zo’n geval geldt dan in principe het bovenstaande. Tenzij uit de voorwaarde van de gebruikte open source software volgt dat de gewijzigde broncode als open source software ter beschikking gesteld moet worden.

Let ook op de overige auteursrechten

Dit artikel gaat alleen over de auteursrechten op de software en niet over bijvoorbeeld het design of de foto’s die je gebruikt op je website of de characters in je game. Deze auteursrechten liggen bij de designers van de website/game of de fotograaf. Let er dus tot slot op dat je ook met hen afspraken maakt over de auteursrechten.

Lees hier hoe je dat doet.

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.