Liaise Advocaten logo
7 min Leestijd

De toekomst van de schrijver in een tijd van AI

Heeft het schrijversvak nog toekomst? Kan AI niet preciezer, sneller, helderder en mooier schijven dan de schrijvende mens? Moet iedereen die van de pen leeft, zich omscholen?

Deze blog is een verslag van een rondgang in ons netwerk. Van non-fictie broodschrijvers, tot literair werk, tot scenarioschrijvers, tot onszelf. Want ook wij zijn meer dan tijdschrijvers. Een netwerk waarin honderden van hun schrijfwerk bestaan. In dat netwerk zijn er weinig die niet met enige vrees naar de toekomst kijken. De schrijvende professionals voelen zich als de boerenknecht aan de vooravond van de mechanisering van de landbouw. De knecht die met ontzag kijkt naar de bulderende nieuwe tractor van zijn baas. De bedrijven die gebruik maken van AI zitten aan de andere kant. Die zien hun werknemersbestand en dus hun kosten imploderen. Wrijven zich in de handen. Maar hebben ook zorgen. Als AI het schrijfwerk overneemt, kan de lezer net zo goed zelf AI vragen een boek te schrijven dat hij wil lezen. En daarmee zich de kosten van de koop van een door de uitgever verzorgd boek besparen.

Uit de rondgang bleek een groot verschil in positie. Bij non-fictie auteurs die op specifieke onderwerpen binnen een bepaald format moeten schrijven, zal AI de grootste impact hebben lijkt het. Het ambacht van het ondertitelen van films, bestaat straks niet meer denk ik.  Dat soort “nuttige” en sterk gekaderd schrijfwerk, is het snelst aan de beurt om vervangen te worden. Andere vertalers van de nuttige teksten? Men gelooft zelf dat het wel mee zal vallen. De preciesheid laat toch te wensen over. Wel wordt men ook gevraagd AI vertalingen te controleren. De beloning daarvoor ligt ongeveer op 10% van die van een echte vertaling terwijl, zo begreep ik, die controle niet per se minder werk vraagt. Zeker niet als het gaat om teksten die heel precies moeten zijn. Zoals gebruiksaanwijzingen.

De rol van de schrijver bij praktische artikelen, zoals ook dit blog, kan meer die van een redacteur die de AI-output checkt op onzin worden (geen overbodige luxe). En die in die hoedanigheid  wellicht hier en daar een al te opzichtig stijlbloempje weghaalt. Op termijn zal het noeste typewerk zomaar kunnen vervallen. Datzelfde zou kunnen gelden voor bijvoorbeeld teksten voor het onderwijs. Daarmee verdwijnt een groot aantal uren werk. Banen en het werk van freelancers, staan op de tocht. Of de persoonlijke stijl van een auteur meerwaarde heeft ten opzichte van de toch wat bleke AI-output, zal moeten blijken. Een andere vraag die daarmee samenhangt, is of AI creatief kan zijn. AI regenereert immers. Het herkauwt teksten en presenteert die. Het verzint niets zelf. Of creativiteit een zodanige meerwaarde heeft dat de mens de machine kan weerstaan wordt dan de vraag. Dat zal bij praktische teksten minder snel het geval zijn.

Niemand is er echt gerust op dat op termijn de machine het nog zal afleggen tegen de mens voor wat betreft schrijfkunst en creativiteit. AI is er nog maar net, en is nu al zo krachtig dat het bijna niet is voor te stellen, dat deze output niet nog sterk zal verbeteren. Dat AI wellicht in staat zal zijn echt heel goed te schrijven.

Wanneer een non-fictieschrijver het risico loopt overbodig te worden, zal ook afhangen van het onderwerp. Mediahuis start een AI gedreven sportnieuwssite waarbij de redacteuren alleen nog checken of de AI geen onzin verkoopt. Mediahuis benadrukt overigens dat zij alleen gebruik maakt van AI om onderliggende content (nieuwsberichten van het ANP) geschikt te maken voor publicatie. Behalve het bedenken van “pakkende koppen” doet AI schrijverstechnisch weinig. De AI optimaliseert voor SEO en voorziet het artikel van, hopelijk, de goede tags. Bij dit soort artikelen (bulk in de kern belangrijker dan kwaliteit), ligt het voor de hand dat de auteur sneller wordt vervangen dan bij het schrijven van het hoofdredactioneel commentaar.

Schrijvend Hollywood staakte intussen ook omdat AI het werk van scenaristen overbodig dreigde te maken. De deal die uiteindelijk werd gesloten, houdt onder meer in dat hetgeen de scenaristen zullen schrijven niet door AI zal worden bewerkt en dat de werkgevers, de grote filmstudio’s, geen AI gegenereerde scripts zullen gebruiken. Omgekeerd mogen schrijvers wel AI gebruiken om hun scripts te verbeteren. Of dit allemaal houdbare afspraken zijn, zal de toekomst leren. Gegeven de complexiteit van een filmscript, lijkt het me dat AI wel een verhaallijn zou kunnen verzinnen of verbeteren, maar dat het echte werk: het verhaalritme, de dialogen, de menselijkheid zo je wilt, nog niet door AI kunnen worden gegenereerd. Hetzelfde geldt in versterkte mate voor literatuur. In versterkte mate omdat daar ook nog eens de eigen taal een hoofdrol speelt.

Stel je de vraag of een computer ooit in staat zal zijn een film als Pulp Fiction te bedenken. Probeer je dat eens voor te stellen: de ironie, de reflectie op andere films, de bij vlagen groteske humor van die klassieker door AI gegenereerd? Of een roman als Mijn Strijd van Knausgard. Nul kans, zou ik zeggen. De teksten die AI nu produceert, halen in hun stilistische braafheid en slaapverwekkende conceptuele degelijkheid, nog voor geen kanten het niveau van fictie. Het model van AI dat zoekend naar de grootste gemene deler antwoord geeft, staat verder, zo lijkt het, garant voor voorspelbaarheid. Oordeelt verder zelf: ik heb hieronder het begin van een nieuwe roman opgenomen die door AI is geschreven. Eerlijk gezegd houdt de zin mij ook een spiegel voor: zo ziet een bijna puberale literaire ambitie er dus uit….

De conclusie.

AI zal veel non-fictieschrijvers snel kunnen vervangen. Zij die zullen blijven, zijn de grote schrijvers. De vaklui die erin slagen hun teksten uit te tillen boven het vanzelfsprekende. Fictieschrijvers hebben het makkelijker. Voor hen is AI en hulpmiddel. Hun menszijn is en blijft voorlopig nodig om hun werk de vereiste diepte te geven.

Voor alles geldt: de stand is die van vandaag. Morgen kan de wereld er heel anders uitzien.

Toegift: ChatGPT als romancier.

PROMPT:

Schrijf de openingszin van een literaire roman met een Slavisch karakter, waarbij de hoofdpersoon een dichter is die net wakker wordt met een kater. De zin mag bestaan uit meerdere bijzinnen en ten hoogste 150 woorden bevatten.

ChatGPT 1

In de vroege ochtend, toen de zon als een verloren dichtregel boven de mistige horizon hing en de laatste nachtegaal zijn melancholische klaaglied zong, ontwaakte de dichter Ivan Ivanovich met een kater die de grenzen van zijn ziel overschreed en de donkere schaduwen van zijn verleden opriep, als spoken uit een ver verleden dat hij tevergeefs had proberen te begraven in de diepten van zijn gedichten. Zijn ogen, zwaar als oude eiken deuren die lang geleden waren gesloten voor de wereld, staarden naar het plafond, terwijl flarden van verloren verzen door zijn geest waaiden als de rafelige randen van verkreukeld papier, en de herinnering aan de nacht ervoor, doordrenkt met wodka en de betoverende stem van een zigeunerin die zijn hart had betoverd, zich vermengde met de bittere smaak van spijt die zijn tong teisterde.

ChatGPT 2

Het ochtendlicht gleed als bleek goud door de kieren van de verduisterde gordijnen, en in de verstilde kamer ontwaakte een dichter met een kater, zijn hoofd zwaar als een loodzware bundel verzen die hij de avond ervoor had geschreven, terwijl de melancholie van de nacht zich nog altijd om zijn ziel had gekronkeld als een onuitwisbare ode aan de eenzaamheid, en terwijl de herinneringen aan de rokerige kroegen en de zachte fluisteringen van onbekende gezichten zich als dromen aan zijn gedachten vastklampten, was het de geur van zwartgebrande koffie en versgebakken brood die hem uit zijn sluimering opriep, een welkome belofte van troost in deze wereld waarin woorden en wodka zijn enige metgezellen waren, en waar zijn hart, gehuld in de sierlijke mantel van Slavische melancholie, slechts op zoek was naar de poëzie die hem verlossing zou schenken.

noAI

VERBODEN OVER TE NEMEN VOOR DATAMINING

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.