Liaise Advocaten logo
4 min Leestijd

Dit zijn de belangrijkste contracten in de muziek

Als muzikant, maar ook als andere professional in de muziekindustrie, krijg je te maken met verschillende soorten contracten. Welke contracten zijn dat? Waar moet je op letten bij het sluiten van die contracten? En waar zitten de risico’s? Een overview.

Omdat een groot deel van de contracten betrekking hebben op het gebruik van rechten, is het goed om eerst te weten om wat voor rechten dat gaat.

Auteursrechten

Zo heeft een auteur van muziek (dus een componist of tekstschrijver) in principe auteursrechten op wat hij gemaakt heeft. Dat auteursrecht geeft hem het exclusieve recht om zijn werk openbaar te maken of te verveelvoudigen. Zo is het bijvoorbeeld in principe niet toegestaan om een compositie in het openbaar te spelen zonder dat de auteursrechthebbende daarvoor toestemming heeft gegeven, omdat dat een openbaarmaking is.

Ook voor bijvoorbeeld het opnemen van (een uitvoering van) een compositie, of bijvoorbeeld het kopiëren van de compositie in een boek met bladmuziek, is toestemming van de auteur nodig omdat dat een verveelvoudiging van die compositie is. Aan het verlenen van die toestemmingen kunnen natuurlijk voorwaarden (bijvoorbeeld financiële) aan worden verbonden, die je in een overeenkomst afspreekt.

Een groot deel van de muziekauteurs heeft (een deel van zijn) auteursrechten overgedragen aan Buma-Stemra. Buma incasseert op grond daarvan voor de meeste openbaarmakingen van de muziek, Stemra voor de verveelvoudigingen. Als iemand openbaar wilt maken, zal hij daarvoor na de overdracht dan ook bij Buma-Stemra (of hun buitenlandse zusterorganisaties) moeten aankloppen.

Naburige rechten

Een uitvoerende artiest die een werk uitvoert (dus speelt of zingt), heeft in principe “naburige rechten” (ook wel uitvoerende rechten genaamd) over die uitvoering en de opname ervan. Dat houdt onder meer in dat zijn toestemming nodig is voor het opnemen, reproduceren, verkopen, verhuren en openbaar maken daarvan, bijvoorbeeld voor het spelen van de opname (bijvoorbeeld van een CD of Spotify) in het openbaar (zoals in een café of op de radio). Ook aan die toestemming kan je natuurlijk (financiële) voorwaarden verbinden.

Daarnaast hebben ook producenten van fonogrammen (opnamen) naburige rechten. Zo’n “fonogrammenproducent” is degene die een fonogram maakt of laat maken, daarvoor het financiële risico draagt en daarvoor het risico van de exploitatie ervan draagt. Een producent heeft voor een deel dezelfde rechten als de uitvoerende artiest. Zo zal ook zijn toestemming nodig zijn voor de voor het reproduceren, verkopen, verhuren en openbaar maken van opnamen van uitvoeringen.

Met betrekking tot de openbaarmaking en verveelvoudiging van composities, teksten en uitvoeringen worden veel verschillende overeenkomsten gesloten. Hieronder beschrijf ik kort een aantal veel voorkomende overeenkomsten, die ik in volgende blogs verder zal bespreken.

Publishingovereenkomsten

In een publishingovereenkomst (ook wel muziekuitgave-overeenkomst) draagt een auteur (of diegene die rechten van een auteur verkregen heeft) zijn rechten op bepaalde composities en/of teksten over aan een muziekuitgever (ook wel publisher genoemd). Bekende voorbeelden van publishers zijn Sony/ATV Music Publishing, Universal Music Publishing Group, Warner/Chappell Music, BMG en Imagem Music. Het is overigens vaak maar de vraag wat er precies nog aan de publishers kan worden overgedragen als een auteur zijn rechten al aan Buma - Stemra heeft overgedragen, maar daar houdt de uitgavepraktijk vaak geen rekening mee.

Het is de taak van de publishers om de werken vervolgens zo goed mogelijk te promoten, exploiteren en administreren. Het is voor zowel muziekauteurs en publishers natuurlijk belangrijk om daar goede afspraken over te maken.

Platencontracten

Met betrekking tot opnames van uitvoeringen is een veelvoorkomend contract het platencontract. Daarin wordt bijvoorbeeld afgesproken dat de platenmaatschappij (ook wel een “label” genoemd) opnames van muziek gaat uitbrengen, of dat het die opnames gaat verzorgen (bijvoorbeeld door de artiest aan een producer te koppelen) en die vervolgens gaat uitbrengen. Ook daarover is het natuurlijk belangrijk om goede afspraken te maken, bijvoorbeeld over de manier waarop de muziek wordt geëxploiteerd en hoe de inkomsten worden verdeeld.

Muziek in reclame

Een andere categorie muziekcontracten waar ik in mijn praktijk regelmatig mee te maken heb zijn contracten voor het gebruik van muziek in radio- en televisiecommercials. Daarin worden vaak afspraken gemaakt met zowel muziekauteurs (of hun publishers) en de platenlabels van de uitvoerende artiesten die de rechten op de uitvoering exploiteren. Belangrijk daarbij is natuurlijk onder meer om duidelijke afspraken te maken over welk gebruik is toegestaan en wat de voorwaarden voor dat gebruik zijn.

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.