Liaise Advocaten logo
8 min Leestijd

Vechten tegen de AI

In mijn vorige blog schreef ik al dat veel auteurs zich zorgen maken vanwege AI. Hun vak staat onder druk. AI kan veel opdrachten van hen overnemen. Dat raakt rechtstreeks aan hun bestaanszekerheid. Des te wranger is het dan ook dat AI alleen maar kan functioneren door de door diezelfde auteurs vervaardigde werken te kopiëren naar het eigen systeem en die te analyseren. De auteur voedt zo het beest dat hem dreigt op te vreten.

Onder de oude Auteurswet, zou de auteur of, bijvoorbeeld, zijn uitgever zich tegen het gebruik van zijn werk door een AI kunnen verzetten. Alleen, oh ironie, drie jaar geleden is de Auteurswet aangepast. En nu mag een AI alles gebruiken. De wetgever heeft daarmee, vast onbedoeld gelet op de toelichtingen, de auteurs een krachtig wapen in de strijd tegen AI uit handen geslagen. De, meestal, Amerikaanse AI, vreet dus aan het inkomen van onze auteurs met behulp van de werken van onze auteurs. Ik noemde de timing van de introductie van de AI-artikelen in de Auteurswet hierboven ironisch, maar er zijn ook nog andere omschrijvingen mogelijk. Met de kennis van nu in ieder geval zeer ongelukkig.

De rol van de uitgever of andere gebruiker van het werk van de auteur is dubbel. Vanuit de kosten-baten opstelling gezien, is AI voor hen niet per se slecht. Met name non-fictie uitgevers kunnen stevig besparen op de kosten. In die zin hebben ze er belang bij de AI met zoveel mogelijk werken te voeden. Immers: hoe meer de AI in zijn systemen heeft, hoe beter hij functioneert. Hoe meer het werk van de auteurs aan de AI ter lering wordt gevoerd, hoe minder die auteurs op termijn nodig zouden kunnen zijn. De AI kan echter ook het businessmodel van deze uitgevers bedreigen. Wat is immers de rol van deze tussenpersoon als de eindgebruikers de AI ook rechtstreeks kunnen vragen hen te vermaken of te informeren? Weliswaar is de output van de AI nog beperkt in volume (een hele roman kan hij niet oplepelen), maar ik twijfel er niet aan dat deze beperkingen heel snel zullen verdwijnen.

(Mij lijkt het dat er twee wegen zijn vanaf nu: de eerste is dat AI zich door ontwikkelt, slimmer en slimmer wordt, meer en meer data verteert, en uiteindelijk perfect in meerdere genres teksten kan schrijven. De andere weg is dat AI, hoewel net gestart, nu al tegen bepaalde inherente problemen aanloopt die een verdere ontwikkeling in de weg staan waardoor hij altijd het wat terecht miskende schrijvertje zal blijven. Ik ben geneigd de eerste weg het meest waarschijnlijke te vinden. )

De auteur en de uitgever doen er goed aan hoe zij willen omgaan met AI in dit opzicht. Of de uitgever bijvoorbeeld het hieronder genoemde bezwaar zal maken of niet, kan voor de auteur belangrijk zijn. Hetzelfde geldt voor een eventueel optreden tegen een AI die het werk van de auteur onrechtmatig gebruikt.

Auteurswet

De wet is niet helemaal rampzalig. Hij geeft de auteursrechthebbende wel een wapen in handen tegen de AI. De AI mag het werk van een auteur niet gebruiken als dat hij niet wil dat zijn werk wordt gebruikt door de AI. De [wet](http://Artikel 15o Auteurswet) zegt dat de auteur of de uitgever zich het auteursrecht uitdrukkelijk moet voorbehouden. Die melding moet uitdrukkelijk en op passende wijze zijn, bijvoorbeeld door een mededeling zijn in “machine-leesbare” vorm.  Gesuggereerd wordt wel in de metadata termen als “noAI” op te nemen. Wat precies machine-leesbaar is, lijkt me ook afhankelijk van hoe slim die lezende machine is. Ik kan me niet voorstellen dat een internet afstruinende AI niet in staat is de woorden noAI te herkennen als die vermeld zijn bij een bepaald document. Daarmee zouden die woorden “machine-leesbaar” zijn en is het probleem opgelost. Overigens zegt de wet dus dat het “auteursrecht moet zijn voorbehouden”. Dat betekent dat een breed auteursrechtvoorbehoud in principe voldoende zou moeten zijn.

Het andere wapen dat de auteur of uitgever eventueel in stelling kan brengen, is dat de AI rechtmatige toegang moet hebben verkregen tot het werk. Dus de AI mag geen werken gebruiken die bijvoorbeeld op “gratis” boekensites rondzwerven en waarvan iedereen kan bedenken dat die daar niet legaal zijn gekomen. Het lijkt me overigens in het geval van een discussie daarover aan degene die zich hier op beroept te bewijzen dat de toegang tot de werken rechtmatig was. Dat is een belangrijke bewijslastverdeling. Een andere verdeling zou voor de rechthebbenden (de auteur en de uitgever) onredelijk zijn: de rechthebbenden (auteur en uitgever) kunnen immers niet bewijzen dat zij het werk niet toegankelijk hebben gemaakt voor de crawlende AI. De afwezigheid van een feit, is vaak niet te bewijzen.

De AI kan verder altijd toegang krijgen tot werken die niet achter een inlog zitten. Een interessante vraag is dan nog of een mededeling op de website die zegt: “verboden toegang voor AI en andere robots” die toegang en daarmee het gebruik toch onrechtmatig laat zijn. Die mededeling als zodanig kan allereerst  gelden als een de hiervoor omschreven melding van “noAI” (“auteursrecht voorbehouden”). Maar zo’n mededeling zou wellicht ook kunnen knagen aan de rechtmatigheid van het bezoek door een AI robot en via die band (die van de rechtmatige toegang) het gebruik door een AI tegen te kunnen gaan.

Mij lijkt dat in algemene zin niet zo te zijn; Een websitehouder heeft niet een zodanige juridische relevante relatie met zijn bezoekers dat hij aan hun hoedanigheid voorwaarden kan stellen. Anders is dat als er een inlog is. Als een website vereist dat de bezoeker bevestigt, middels, bijvoorbeeld een vinkje in een checkbox, dat de bezoeker ouder is dan 18 (die leeftijd haalt de gemiddelde AI robot trouwens niet), is het bezoek van een jongere bezoeker in principe niet rechtmatig.

Mij lijkt dat als een websitehouder de toegang kan reguleren, hij ook voorwaarden kan stellen aan die toegang. Denk alleen al aan betaling als voorwaarde. Maar andere voorwaarden kunnen natuurlijk ook. Als dan iets of iemand de website opgaat zonder aan die voorwaarden te voldoen, is die toegang niet rechtmatig. Dus als een robot die, desgevraagd, aankruiste dat hij geen robot is, de site opgaat heeft deze liegende robot geen rechtmatige toegang  tot de achterliggende content. En mag de betreffende content niet voor datamining en dus AI-toepassingen worden gebruikt.

Alleen: wat is het praktische nut van deze juridische fijnslijperij? Als de output van de AI geen informatie geeft over de gebruikte bronnen kun je als rechthebbende onmogelijk bewijzen dat de AI zijn wijsheid van jou moet hebben gejat.

De kortste weg wordt vaak vergeten. Dat overkomt mij niet, dus ik heb het de AI maar weer eens gevraagd (zie hieronder). Ken je misschien Harry Mulisch De Aanslag? “Nee”, zei hij. Punt is: volgens mij liegt de AI…. Hij zou zich moeten schamen…. Al die gekraakte boeken die op open sites rondzwerven zijn natuurlijk allemaal al gescand en verwerkt door ChatGPT. Dat de klassieker van Mulisch daar zou ontbreken is buitengewoon onwaarschijnlijk. Ik ben dus iets door gaan vragen. De aanvankelijke stelligheid wordt vervangen door: ik weet het niet…

De conclusie van deze blog is dat als auteur de strijd tegen AI moeizaam is. Dat je opstelling verder afhankelijk kan zijn van je positie. Ben je auteur, probeer dan ervoor te zorgen dat overal prompts staan met GEEN TRAININGSVOER VOOR ROBOTS (maar liever een standaard tekst als “noAI” of “auteursrecht voorbehouden”) en verder dat je spullen zoveel mogelijk achter een muur staan. Ben je uitgever en vind je het wel best die AI, doe dat dan vooral niet. Ben je auteur en onderhandel je met een uitgever, dan is het zinnig hierover concreet afspraken te maken. En hou vooral de ontwikkelingen in de gaten. De mededeling en hoe die te doen, kan in best practices of door partijen als de Europese Commissie worden ingekleurd.

Ter afsluiting het gesprekje met ChatGPT.

PROMPT: Behoort het boek: De Aanslag van Harry Mulish tot je trainingsmateriaal?

ChatGPT

Nee, “De Aanslag” van Harry Mulisch behoort niet tot mijn trainingsmateriaal. Mijn kennis is gebaseerd op tekst en informatie die beschikbaar was tot en met september 2021. Als er specifieke vragen zijn over de inhoud van het boek of als je meer informatie wilt, kan ik je echter nog steeds proberen te helpen op basis van de kennis die ik tot mijn beschikking heb.

PROMPT Het boek is dus niet gescand om je te trainen?

ChatGPT

Ik heb geen toegang tot mijn trainingsgegevens, maar ik ben getraind op een mengeling van gelicentieerde gegevens, gegevens die zijn gemaakt door menselijke trainers en openbaar beschikbare gegevens. Ik kan geen specifieke informatie verstrekken over welke boeken, inclusief “De Aanslag” van Harry Mulisch, wel of niet zijn gebruikt tijdens mijn training. Mijn kennis is gebaseerd op een breed scala aan tekstbronnen, maar ik kan niet bevestigen of dit specifieke boek is gescand als onderdeel van mijn trainingsmateriaal. Als je specifieke vragen hebt over de inhoud van het boek of iets anders, sta ik echter klaar om te helpen met de kennis die ik heb.

noAI

GEEN TRAININGSVOER VOOR ROBOTS

NO DATAMINING

NO SILICON VISITORS ALLOWED

AI STAY OUT

FLESH AND BLOOD ONLY

AUTEURSRECHT VOORBEHOUDEN

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.