Liaise Advocaten logo
7 min Leestijd

Hoe bescherm ik mijn software?

Van online eten bestellen tot complexe videospellen, achter alle apps, sites en programma’s zit software. Ieder modern bedrijf doet ‘wat met digitalisering’, en de software die dat draaiend houdt is een waardevol actief. Ongeacht of je een freelancer bent of de CEO van een groot bedrijf met een in-house team van softwareontwikkelaars, het is zaak dat de bescherming van de software goed is geregeld. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Wat zijn de mogelijkheden en valkuilen?

Photo by Maxwell Nelson on Unsplash

Bescherming software via auteursrecht

De gebruikelijke manier om software te beschermen is via het auteursrecht. Om beschermd te worden door auteursrecht moet de software origineel zijn en voldoende creatief. Dit is al snel het geval, zeker wanneer het gaat om maatwerk. Het goede nieuws is dat je vervolgens niets hoeft te doen om auteursrechtelijk beschermd te worden, dat gaat automatisch. Het minder goede nieuws is dat de bescherming geldt voor de broncode, niet voor het achterliggende idee of de manifestatie van het programma. Dat betekent concreet dat de letterlijke broncode zoals een programmeur die geschreven heeft, beschermd is. Zoals dat ook geldt voor de auteursrechtelijke bescherming van een boek. Als iemand de broncode kopieert en overneemt in een eigen programma, is dit dan ook inbreuk. Maar de functionaliteit van het programma, hoe bepaalde algoritmes werken, het idee achter een app en de methodes verwerkt in de broncode, zijn niet beschermd.

Dat is nogal onhandig, want het houdt in dat wanneer iemand exact hetzelfde programma maakt, maar bijvoorbeeld in een andere programmeertaal met net een andere methode, je tegen deze software met een beroep op je auteursrechten niets kan beginnen.

Let bij bescherming van software via auteursrecht op bij wie de rechten liggen

Daarnaast liggen de auteursrechten als daarover niets is afgesproken bij de maker, wat betekent dat je als opdrachtgever geen rechten hebt met betrekking tot het programma als dit niet expliciet is geregeld (hoe je auteursrechten op software overdraagt vind je hier). Als de software niet door jouzelf of een eigen werknemer wordt ontwikkeld, let dan dus op dat de overdracht van auteursrecht wordt geregeld.

Goed, het auteursrecht beschermt dus alleen de broncode en niet de onderliggende ideeën, principes en functionaliteit. Dat kan voor luwtes zorgen indien je een innovatief idee wilt beschermen. Bijvoorbeeld een algoritme wat muziek aanbeveelt op basis van emotie (zoals hier).

Bescherming software via octrooirecht

Dan is er nog het octrooirecht, wat in principe juist wél de functionaliteit en/of het idee beschermt. Je kunt een octrooi krijgen voor een uitvinding, mits deze nieuw, inventief en industrieel toepasbaar is. Hier kan je bijvoorbeeld denken aan een nieuw medicijn, een Senseo koffieapparaat, een beschuit met inkeping of een microchip. Wanneer een octrooi wordt toegewezen, geeft dat een uitvinder een tijdelijke monopoliepositie ten opzichte van dat product. Een concurrent mag dus niet hetzelfde (soort) product maken of op de markt brengen. Dit gaat wel om een specifieke toepassing, een concurrent mag niet de beschuit met inkeping op de markt brengen maar natuurlijk wel gewone beschuitjes.

Alleen ligt het nogal ingewikkeld met octrooirecht op software, want in principe is ‘software als zodanig’ wettelijk uitgesloten van octrooieerbaarheid in de EU. Alleen ‘in een computer geïmplementeerde uitvindingen’ kunnen beschermd worden op deze manier. Dan wordt de software beschreven als het middel waarmee een technisch resultaat wordt bereikt. Eis is hier wel dat deze methode nieuw en innovatief is.

Het octrooirecht heeft in het geval van software wel enige nadelen. De bescherming is korter dan die van het auteursrecht en bedraagt 20 jaar. De bescherming is ook niet automatisch, maar moet worden aangevraagd. Deze procedure is duur en ingewikkeld. En voor software is dat nog ingewikkelder. Omdat ‘software als zodanig’ geen octrooi kan krijgen, worden aanvragen vaak met een omweg verwoord om niet onder deze uitzondering te vallen.

Normaliter is het zo dat de octrooiaanvraag een duidelijke en volledige beschrijving van de uitvinding moet bevatten, aan de hand waarvan een deskundige de uitvinding zou kunnen toepassen. Dit is om twee redenen lastig met software. Ten eerste moet deze duidelijke omschrijving dus zó verwoord dat het niet alleen software an sich beschrijft, wat ingewikkeld kan zijn bij de aanvraag. Ten tweede moet een octrooi nieuw zijn, wat je onder andere moet nagaan door bestaande octrooien door te nemen. Ook die zullen echter omslachtig verwoord zijn in het geval van software, dus gerelateerde uitvindingen zoeken in de database is niet eenvoudig.

Voor de landen in de EU kun je een gecombineerde aanvraag doen voor nationale octrooien bij het Europees octrooibureau. Dit is echter vooral een praktisch handigheidje, want er bestaat nog geen Unie-octrooi (zoals dat wel het geval is in het merkenrecht). Octrooien zijn nu nog nationaal geregeld. De nuances van de bescherming verschillen dus van land tot land. Een voorbeeld hiervan is het vereiste van ‘technisch karakter’ voor octrooieerbaarheid. Deze eis stamt uit het Duitse recht, en in Duitsland wordt het dan ook consequent toegepast. In het Verenigd Koninkrijk (pre-Brexit) noemde een rechter een beroep op deze eis ‘somewhat of a counsel of desperation’. Er kunnen dus verschillende interpretaties zijn per land.

Daarnaast is het ook het geval dat je per land aparte kosten zult moeten betalen. Het gaat om flinke bedragen. In Nederland betaal je voor de aanvraag €80 (digitaal) of €120 (schriftelijk). Daarnaast moet er een onderzoek naar ‘de stand van de techniek’ (gerelateerde uitvindingen) gedaan worden, dat kost €100 voor een nationaal onderzoek en €794 voor een internationaal onderzoek. Dan zul je waarschijnlijk de hulp nodig hebben van een octrooigemachtigde, dit kost over het algemeen tussen de €2000 en €10.000. En dat is alleen nog de voorprocedure, wanneer een octrooi is toegewezen betaal je een instandhoudingstaks. In Nederland is die het eerste jaar nog maar €40 maar dit loopt in jaarlijkse stappen op tot €1400. Een octrooi in meerdere landen, betekent dus ook cumulatieve kosten.

De duidelijke en volledige beschrijving is ook op een andere manier soms nog nadelig. Een octrooiaanvraag wordt namelijk gepubliceerd, omdat andere uitvinders en concurrenten moeten kunnen weten wat ‘de stand van de techniek’ is én wanneer zij inbreuk zouden kunnen maken. Dit is pas achttien maanden na de aanvraag. In sommige gevallen is er echter baat bij geheimhouding, wat door deze publicatie verhinderd wordt.

Kortom: de functionaliteit wordt door een octrooi wél beschermd en een octrooiregister is een nuttig bewijsstuk, maar de procedure is duur en ingewikkeld en vereist publicatie van elementen van de uitvinding. In de meeste gevallen zal de hoofdpijn niet opwegen tegen de voordelen.

Bescherming software via bedrijfsgeheim

Dan is er tot slot nog bescherming via geheimhouding. Sinds 2018 zijn niet-openbaar gemaakte knowhow en bedrijfsinformatie ook wettelijk beschermd. Hierbij is het vereist dat de software handelswaarde heeft (doordat het geheim is) en dat er redelijke maatregelen zijn getroffen om die geheimhouding te bewaren. Vaak leent software zich hier goed voor, gezien het minder vatbaar is voor ‘reverse engineering’ dan sommige fysieke uitvindingen. Er wordt hier dan ook veel gebruik van gemaakt, bijvoorbeeld het zoekalgoritme van Google.

Het achterliggende idee is dan niet altijd beschermd. Dit betekent dat Google haar specifieke algoritme en werkwijze wél kan beschermen door geheimhouding, maar het idee van een zoekmachine met gepersonaliseerde resultaten niet. Dit is namelijk openbaargemaakt, en daarmee dus niet geheim. Bing, Yahoo en nieuwe zoekmachines mogen nog steeds hun eigen variant hiervan maken. Wel is geheimhouding een nuttige toevoeging aan het auteursrecht, omdat een bedrijfsgeheim ook abstracter kan zijn dan alleen de broncode. Bijvoorbeeld de samenhang van wiskundige formules die gebruikt wordt voor treffende resultaten of het geheime ingrediënt in Coca-Cola.

Samenvattend

Het is lastig om software te beschermen. Hoewel er veel mogelijkheden zijn, is er niet één methode die de volledige lading dekt. In ieder geval is de broncode automatisch beschermd, hier hoef je niets voor te doen. Let hier wel goed op dat alle auteursrechten aan jou zijn overgedragen. Of je nog verdere stappen wilt zetten, zal geëvalueerd moeten worden op basis van de precieze software en wat je wilt bereiken met de bescherming. Geheimhouding maakt het derde partijen lastig om software na te maken, octrooien bieden een middel om juridisch actie te ondernemen tegen eventuele concurrentie die de functionaliteit nabootst.

Let ook op dat er wellicht nog aspecten van de software zijn die weer andere bescherming krijgen of vereisen, zoals de lay-out van de User Interface,eventuele merken of de url.


  In samenwerking met Saar Hoek

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.