Liaise Advocaten logo
6 min Leestijd

Dit zijn de belangrijkste contracten in de muziek: Publishingdeals

Dit artikel uit de serie “Dit zijn de belangrijkste contracten in de muziek” gaat over muziekuitgave-overeenkomsten, ook wel publishing-overeenkomsten of publishingdeals genoemd. Hoe zien die eruit? Waar moet je op letten?

Wat is een publishingdeal (publishingovereenkomst)?

Publishing-overeenkomsten zijn overeenkomsten tussen muziekauteurs (componisten en tekstschrijvers, of diegene die daar de rechten van hebben gekregen) en, je raadt het al, publishers (ook wel: muziekuitgevers).

Onderwerp van dit soort overeenkomsten is in hoofdzaak de auteursrechten op composities en/of teksten van muziekwerken (die we hierna voor het gemak “het werk” zullen noemen). Dit gaat dus niet over de rechten op de opname van een uitvoering daarvan. Die rechten zijn meestal het onderwerp van een platencontract, wat in een ander blog wordt behandeld.

Wat spreek je in een publishingovereenkomst af?

In een standaard publishing-overeenkomst draagt een muziekauteur zijn rechten op een werk over aan een publisher (voor zover de rechten niet al aan Buma/Stemra zijn overgedragen, zie mijn vorige blog). Daarbij wordt meestal afgesproken dat de publishers de werken zal promoten, exploiteren en administreren. Onder die promotie/exploitatieplicht valt bijvoorbeeld dat de publisher zal proberen het werk aan derden aan te bieden om bijvoorbeeld tegen een vergoeding te (laten) gebruiken in een televisiecommercial.

De administratieplicht houdt onder meer in dat de publisher de overzichten die gebruikers van de werken (bijvoorbeeld Buma/Stemra) geven met de opbrengsten van de werken naloopt en ervoor zorgt dat betalingen juist en op tijd gedaan worden.

Verplichtingen publisher

Het is voor een auteur natuurlijk belangrijk zo goed mogelijk af te spreken wat de publisher precies gaat doen, dat hij dat zo goed mogelijk zal doen, en dat hij die publisher daar natuurlijk ook aan houdt. Het heeft immers weinig zin om rechten op een werk aan een publisher over te dragen, waarna die publisher er vervolgens niets mee gaat doen (behalve eraan verdienen).

Voor publishers kan het overigens ook belangrijk zijn om zich voldoende in te spannen. Komt hij zijn verplichtingen namelijk niet goed na, dan loopt een publisher namelijk het risico dat de overeenkomst door de auteur wordt beëindigd. Dat heeft bijvoorbeeld de Golden Earring gedaan met de overeenkomst met hun publisher Nanada, omdat Nanada te weinig met de werken deed. Dat geldt des te meer nu dat sinds 2015 wettelijk geregeld is (in de “Wet Auteurscontractenrecht”). Het kan zelfs zijn dat een publisher in zo’n geval verplicht zal zijn aan de auteur een schadevergoeding te betalen voor opbrengsten die gederfd zijn doordat de publisher onvoldoende heeft geëxploiteerd.

Verdeling opbrengsten

In ruil voor zijn diensten krijgt een publisher een aandeel in de opbrengsten uit de exploitatie van de werken (vaak is dat 50%). Die opbrengsten lopen overigens vaak voor een groot deel via Buma/Stemra (ervan uitgaande dat de auteur daarbij is aangesloten natuurlijk). De publisher zal gerechtigd zijn zich als “publisher” van dat werk aan te melden bij Buma/Stemra, waarna Buma/Stemra (bij een standaardverdeling) een deel van de opbrengsten uit die werken (na aftrek van een soort vergoeding voor overhead) aan de publisher betaalt, en de rest aan de auteurs.

In veel publishingdeals wordt overigens afgesproken dat de publisher vervolgens een deel van zijn aandeel in de (Buma/Stemra-) opbrengsten aan de auteur doorbetaalt. De auteur heeft in dat geval zowel aanspraak op de opbrengsten die hij als auteur van Buma/Stemra krijgt, en (via de publisher) een deel van de opbrengsten die de publisher van Buma/Stemra ontvangt.

Voorschot

Om een publishing overeenkomst extra aantrekkelijk voor auteurs te maken, bieden publishers auteurs vaak aan om een voorschot op de exploitatieopbrengsten te betalen. Dat voorschot mag de publisher vervolgens verrekenen met exploitatieopbrengsten die hij later ontvangt. Daarbij moet de auteur Buma/Stemra opdracht geven om opbrengsten die hij normaal gesproken als auteur van Buma/Stemra zou ontvangen rechtstreeks aan de publisher te betalen (door middel van een “cessie”). De uitgever mag daar dan het betaalde voorschot mee verrekenen.

Voor de auteur is daarbij belangrijk om af te spreken dat hij het ontvangen voorschot niet terug hoeft te betalen als de publisher het voorschot vervolgens niet uit de cessie terugverdient. In contracten wordt dat ook wel een “verrekenbaar (“recoupable”), maar niet-terugvorderbaar voorschot” genoemd.

Het grote voordeel van de auteur bij zo’n voorschot is natuurlijk dat hij er zeker van is dat hij geld verdient, terwijl dat zonder dat voorschot misschien niet zou verdienen. Hij ontvangt het in ieder geval eerder. Dat houdt voor de publisher uiteraard in dat hij het risico loopt dat hij het door hem betaalde voorschot nooit zal terugverdienen. Dat risico wordt door publishers dan ook vaak genoemd als rechtvaardiging voor hun een aandeel in de opbrengsten. Naast het feit dat het een vergoeding is voor de promotie-, exploitatie- en administratiewerkzaamheden die de publisher zou moeten verrichten natuurlijk.

Overigens is het bij veel beginnende of minder populaire auteurs zo dat ze nooit een voorschot zullen krijgen, omdat er voor de publishers teveel risico bestaat dat ze het vervolgens niet zullen terugverdienen. Het blijkt uit de praktijk dat het dus vaak een kwestie van de onderhandelingspositie van de auteurs (die mede wordt bepaald door hun populariteit) is of, en voor welk bedrag, een voorschot wordt afgesproken.

Waar moet je nog meer op letten?

Andere belangrijk onderwerpen van publishingdeals kunnen onder meer zijn:

de termijn waarvoor de rechten op de werken aan de publisher worden overgedragen voor welke landen de overdracht plaatsvindt welke kosten de uitgever mag verrekenen met de bedragen die hij aan de auteur moet betalen het inzagerecht van de auteur in de administratie van de publisher. 360-graden en 180-graden deals

Het komt vaak voor dat een publisher een zogenaamde “360-graden” of “180-graden”-deal voorstelt. Dat komt neer op een overeenkomst die niet alleen gaat om de auteursrechten op de werken, maar ook op andere onderwerpen zoals rechten op opnamen (wat typisch onder een platendeal zou vallen), optredens, merchandising en het management van de auteur.

Het komt ook voor dat dergelijke overeenkomsten (ook) met andere partijen (zoals concertorganisatoren) worden gesloten. Zulke overeenkomsten bekijken auteurs in de praktijk soms, omdat bijvoorbeeld de manager, platenmaatschappij en de publisher waar de overeenkomst mee wordt gesloten vaak aan elkaar gerelateerd zijn.

Zoals ook de zaak van Martin Garrix tegen Spinnin’ Records (gewonnen door Garrix) liet zien, is dat niet altijd een goede combinatie. Het is namelijk in het belang van de auteur dat die partijen kritisch zijn in de onderhandelingen met betrekking tot bijvoorbeeld de werken van de auteur die door zijn manager gevoerd zullen worden. Als de manager, de publisher en de platenmaatschappij praktisch gezien dezelfde partij zijn, kan het natuurlijk zo zijn dat de onderhandelingen niet helemaal in het belang van de auteur worden gevoerd.

Het is in zo’n geval dan ook belangrijk om af te spreken dat, als afspraken worden gemaakt tussen bijvoorbeeld de publisher en een platenmaatschappij die tot dezelfde groep behoren, die afspraken worden gemaakt op basis van wat in de muziekindustrie gebruikelijk is.

Overigens kan het aangaan van een 360-graden of 180-graden deal natuurlijk ook gunstig voor een auteur/artiest zijn, als de manager, publisher en/of platenmaatschappij een grote speler in de markt is en veel kunnen bijdragen aan de carrière van de artiest.

Publishingdeals kunnen vrij complex zijn. Het is daarom altijd belangrijk om je bij de onderhandeling daarvan te laten bijstaan door iemand gespecialiseerd in muziekrecht is, zoals een muziekrechtadvocaat.

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen één werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.