Liaise Advocaten logo
5 min Leestijd

Opera Derelicta, auteursrecht en de leer van het res derelictum

Sinds 29 oktober van het afgelopen jaar kent de Auteurswet een regeling voor ‘verweesde werken’. Al heel lang ben ik geïnteresseerd in dit soort werken. Dat begon toen ik voor mijn eerste werkgever, filmproducent Allarts, de rechthebbende(n) moest opsporen op een boek van een Argentijnse schrijver uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Brieven aan de Amerikaanse en Argentijnse uitgever bleven onbeantwoord, internet was er nog niet. Tegelijkertijd speelde op mijn werk de vraag naar de rechten op het boek Ali en Nino. Daarop werden wel rechten geclaimd, maar de geldigheid van die claim werd betwist (Ali en Nino is oorspronkelijk verschenen onder een pseudoniem).[1]

Wat zijn eigenlijk ‘verweesde’ werken? Blijkens lid 1 van artikel 2 van de richtlijn Verweesde Werken[2] is een werk ‘verweesd’ indien (i) geen van de rechthebbenden van dat werk of fonogram is geïdentificeerd, of (ii) zelfs indien één of meer rechthebbenden wel zijn geïdentificeerd, geen ervan is opgespoord.

Die definitie correspondeert slechts deels met mijn idee van verweesde werken. Ik heb verweesde werken altijd gezien als die werken waarvan we niet weten wie de rechthebbende is. Een werk waarvan we wel weten wie de rechthebbende is, maar die we niet kunnen traceren, vind ik niet ‘verweesd’. Een voorbeeld van deze laatste categorie is een werk van een schrijver die bijv. is overleden in 1960 en waarvan we weten dat hij een kind had. We weten dan dat de rechthebbende (hoogstwaarschijnlijk) zijn kind/erfgenaam is. Dat wij die erfgenaam niet kunnen vinden, komt mijns inziens voor onze rekening. (Overigens kan ik mij indenken dat er sprake kan zijn van erfgenamen die niet weten dat zij rechthebbenden zijn, maar dat is toch weer een ander geval.)

Deze blog schrijf ik, omdat een werk zonder (bekende) maker, dan wel een maker zonder erfgenamen bij mij een drietal gedachten doet ontstaan.

Onterven

Ik kan als maker natuurlijk geen erfgenamen hebben, maar ook willen dat mijn erfgenamen niet erven. Erfrechtelijk meen ik dat de erfenis dan toevalt aan de staat. Maar we kunnen op zo een aan het publieke domein achtergelaten werk ook de leer van een res derelictum loslaten. Het werk is achtergelaten, prijsgegeven en behoort dan niemand toe.[3]

Anoniem publiceren Is anoniem publiceren eigenlijk niet ook het prijsgeven van een werk? De maker stelt duidelijk geen prijs op (eigendom van) het werk. Ook hier de vraag: is er geen sprake van een res, of beter: ius derelictum?

Spanning tussen de artikelen 8 en 9 Aw,

Een anoniem gepubliceerd werk wordt beschermd door het auteursrecht tot 70 jaar na publicatie (art. 39 Aw.). Hoe werkt dat? Wie moet die bescherming inroepen? Daarop geeft art. 9 Aw. (deels) antwoord: de uitgever van het werk, dan wel de drukker. Duidelijk is vooral dat dit artikel uit 1912 dateert; het is uitsluitend geschreven voor in druk verschenen werken.

Het laat de vraag open wie het auteursrecht moet uitoefenen op anoniem gepubliceerde werken die geen uitgever hebben en geen drukker. Toch echt een res (ius) derelictum?

Maar als het werk wel een uitgever heeft, roept de Auteurswet ook weer een vraag op. Is in zo een geval geen sprake van artikel 8 Aw.? De uitgever heeft toch het werk openbaar gemaakt als van hem afkomstig en zonder een maker te vermelden (tenzij heel nadrukkelijk als maker ‘anonymus’ is vermeld). Hoe zit dat?

res derelicta

De leer van het res derelictum gaat over (roerende) zaken die worden prijsgegeven, bijvoorbeeld door een fiets, t.v. of ijskast bij het grofvuil te zetten. De eigendom van zo een zaak kan worden verworven door inbezitneming. Een redelijk recente zaak over een res derelictum is de zaak over het schilderij van schilder J.H. van Mastenbroek uit de bestuurskamer van voetbalclub Sparta in Rotterdam. Tijdens de verbouwing van het stadion van Sparta zou dit schilderij in de vuilcontainer zijn beland en daaruit zijn meegenomen.[4]

Kenmerk van de leer van het res derelictum is, naast het feit dat het over roerende zaken gaat, de mogelijkheid van eigendomsverkrijging door inbezitneming.

Als we de mogelijkheid beschouwen van auteursrechten als res derelicta , moeten we ons afvragen of we wel willen dat de eigendom van zo een recht kan worden verkregen door inbezitneming.

afstand van auteursrecht

Over de mogelijkheid van afstand van auteursrecht (in de hiervoor bedoelde zin) wordt verschillend gedacht. Het handboek van Spoor Verkade Visser is afwijzend.[5] De schrijvers zien ideële en praktische bezwaren, al noemen zij het praktische bezwaar van inbezitneming door een derde niet.

Hun ideële en praktische bezwaren deel ik niet voor zover het gaat om anonieme werken en werken die – al dan niet bewust – aan niemand worden nagelaten. Voor zover een (rechtmatige?) exploitant van het werk door het prijsgeven van het recht schade zou (kunnen) lijden, pleit dat wellicht voor (alsnog) een eigen recht van de exploitant. Een uitbreiding van artikel 9 Aw. wellicht of – alsnog - een uitgeversrecht 2015.

Ik denk dat ik wel voorstander ben van een met ‘res derelictum’ overeenstemmende leer voor het auteursrecht. Publiceer je anoniem, dan betekent dat, dat je geen prijs stelt op het auteursrecht en dat recht dus prijsgeeft. Er is sprake van een ius derelictum.

Alleen zou er dan ook de leer moeten zijn dat prijsgegeven (auteurs)rechten niet in bezit kunnen worden genomen, maar dat die zijn prijsgegeven aan het publieke domein en dus ook aan dat publieke domein toebehoren. Anders krijg je maar discussie over wie het eerste een werk in bezit nam, wie de feitelijke macht heeft, of je per exploitatiewijze en per land in bezit kunt nemen, of dat inbezitneming meteen het hele auteursrecht omvat, etc.

 

[1] zie het lemma in de Engelstalige Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Ali_and_Nino [2] richtlijn 2012/28 EU van 25 oktober 2012 [3] Heeft de Staat eigenlijk een dienst voor de be- of afhandeling van aan de Staat toevallende nalatenschappen? [4] Rb. Rotterdam, 19 december 2012 (Sparta/gedaagde), ECLI:NL:RBROT:2012:BY6624 (hier) [5] Spoor Verkade Visser, § 13.5

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.