Liaise Advocaten logo
4 min Leestijd

1947 EN ZIJN IMPACT OP 2018

Het auteursrecht beschermt werken van kunst, letterkunde en wetenschap tot zeventig jaar na de dood van de maker. Voor het gemak van de gebruiker is bepaald dat die termijn van zeventig jaar wordt berekend vanaf de 1e januari van het jaar volgend op het sterfjaar. Het werk van een maker die sterft op 2 januari van het jaar 2000 is dus beschermd tot 1 januari 2071 en daarmee effectief bijna 71 jaar. De nazaten van de maker die sterft op 31 december 2000 kunnen een jaar minder van de royalty’s genieten: ook voor dat werk eindigt de beschermingstermijn op 1 januari 2071.

Een werk dat niet langer beschermd wordt door het auteursrecht komt “in het publieke domein”. Ieder jaar groeit dan ook het publieke domein. Per 1 januari 2018 is het werk van kunstenaars, schrijvers, componisten, etc. die zijn overleden in 1947 in het publieke domein gekomen. Onder hen Han van Meegeren, Victor Horta en Felix Timmermans.

Niet ieder werk van een maker overleden in 1947 hoeft in 2018 in het publieke domein te komen. En ook al is het werk in het publieke domein, niet altijd en zeker niet overal kan je met dat werk doen en laten wat je wilt.

Zo kan het zijn dat de betreffende maker niet de enige maker van het werk was. En als een werk meerdere makers heeft, dan is het werk auteursrechtelijk beschermd tot 70 jaar na de dood van de langstlevende maker. Een voorbeeld van een doelbewuste poging om op basis van dat argument een werk uit het publieke domein te houden is het dagboek van Anne Frank (het zou mede geschreven althans geredigeerd zijn door Otto Frank). Eerder al was dit ook geprobeerd met de boekenreeks Dik Trom van Joh. C. Kievit (mede auteursrechthebbende zou uitgever Kluitman zijn).

Ook kan het zijn dat het werk van de betreffende maker niet langer is beschermd, maar toch wil dat nog niet zeggen dat je dat werk zomaar kan gebruiken. Er zijn veel hobbels en beren te bedenken die het vrije gebruik van zo een werk toch dwarsbomen.

Het werk van H.G. Wells is rechtenvrij, dus op naar de kopieermachine of scanner om dieprachtige uitgave te reproduceren en voor weinig in de verkoop te doen? Die omslag is ongetwijfeld ontworpen door een graficus of kunstenaar en zelfstandig beschermd en kan dus nog beschermd zijn, de typografie en zelfs het zetsel van de betreffende uitgave kunnen nog auteursrechtelijk zijn beschermd. Een werk kan verluchtigd zijn met tekeningen of prenten: die zijn weer zelfstandig beschermd en mogelijk nog lang niet rechtenvrij.

Het werk van Van Meegeren is dit jaar echt rechtenvrij, maar die foto waarop dat werk is afgebeeld, die kan je niet zomaar op internet plaatsen: die foto kan nog auteursrechtelijk zijn beschermd.

En het harmonieorkest kan nu eindelijk zonder betaling het werk van componist Willem Pijper (overleden in 1947) uitvoeren. Maar dat wil nog niet zeggen dat je zijn muziek zonder problemen onder een film kunt plaatsen: de opname die je gebruikt, evenals de betreffende uitvoering kunnen nog beschermd zijn onder de Wet op de naburige Rechten.

Geen van de nazaten van deze kunstenaars kan zich in Nederland verzetten tegen het gebruik van een deel van het werk in een ander werk, ook niet op grond van persoonlijkheidsrechten. Maar als je werk van een zeventig jaar geleden Fransman of Italiaan gebruikt voor jouw nieuwe werk, kan je toch in de problemen komen. In bijvoorbeeld Frankrijk en Italië zijn persoonlijkheidsrechten eeuwigdurend. In sommige gevallen komen de persoonlijkheidsrechten zelfs toe aan de Franse of Italiaanse staat. Bekende meer recente voorbeelden zijn de reproductie van beelden van Rodin (auteursrechtvrij, maar door de Franse staat bestreden met een beroep op het persoonlijkheidsrecht) en het gebruik van een afbeelding van de David van Michelangelo door een reisorganisator in Italië op grond van de Italiaanse wet op het cultureel erfgoed. In Frankrijk is tevergeefs geprobeerd het gebruik van een afbeelding van het Chateau Chambord te blokkeren in een reclamecampagne voor het bier Kronenbourg 1864.

Nazaten en exploitanten van werk dat dreigt beschikbaar te komen in het publieke domeinproberen soms zo een werk op andere wijzen te beschermen. Bijvoorbeeld door de naam van een karakter uit een boek, of de beeltenis van het werk te deponeren als merk. In Nederland is een bekend voorbeeld “Dik Trom” dat door uitgever Kluitman kort voor de zeventigste sterfdag van schrijver Joh. C. Kievit werd gedeponeerd als merk, onder andere voor boeken en films. Een recent voorbeeld zijn de merkendepots door de gemeente Oslo van beelden van beeldhouwer Vigeland. Over de vraag of zo een merk daadwerkelijk het gebruik van het werk kan verbieden of hinderen wordt veel geschreven en ook geprocedeerd. Zo speelden of spelen voor de Europese rechter rechtszaken over de merken ‘Zorro’ en ‘Winnetou’.

Een enkele keer is er in sommige landen sprake van een langere termijn dan zeventig jaar. In die landen kan je dan het betreffende werk (van de nationale onderdaan) toch (nog) niet vrijelijk gebruiken. Zo kenden, c.q. kennen België, Frankrijk, Hongarije en Italië bijzondere verlengingen vanwege de Eerste en/ of Tweede Wereldoorlog.

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.