Liaise Advocaten logo
6 min Leestijd

Dansend rond Ravel

We weten het allemaal: eeuwig duurt het langst. Maar dit geldt niet voor het auteursrecht. De beschermingsduur van werken van beeldende kunst, literatuur of muziek is door onze nationale en internationale regelgevers in tijd beperkt. Over enkele aspecten daarvan gaat deze blog.

Op 1 mei van dit jaar verviel het auteursrecht op een aantal muzikale composities van Maurice Ravel. Daartoe behoort ook het auteursrecht op diens meest bekende werk: de Bolero. Naar dat moment van verval werd over de gehele wereld reikhalzend uitgekeken. Immers, algemeen werd aangenomen dat naar het toepasselijke Franse auteursrecht het werk van de beroemde componist daardoor in het zogeheten publiek domein viel. Met als gevolg dat zijn composities voortaan zonder juridische belemmeringen, waaronder in het bijzonder betalingsverplichtingen, vrij zouden kunnen worden gebruikt door wie dat respectvol doet.

Wanneer men weet dat alleen al de exploitatie van de Bolero jaarlijks een bedrag van meer dan een miljoen euro aan auteursrechten opbracht, kan men zich voorstellen dat de beschreven stand van zaken de auteursrechthebbende(n) op die compositie minder vrolijk stemde.

Voor een goed begrip van het vervolg moet men voor ogen te houden dat juridische bescherming voor producten van de geest zoals muzikale composities niet vanzelf spreekt. Waarom dit gebeurt, is overigens geen moeilijk te beantwoorden vraag. Het eenvoudige antwoord luidt: omdat we het zo met elkaar hebben afgesproken.

Dat antwoord is dus arbitrair en dat geldt ook voor de lengte van de auteursrechtelijke beschermingsduur. Overwegingen van opportuniteit plegen hier de doorslag te geven en zijn er de reden van dat werken van de geest na verloop van tijd in het eerder genoemde publiek domein vallen. De afweging van individuele belangen (die van de auteursrechthebbende) en algemene belangen (die van de maatschappij als geheel) bepaalt de uitkomst.

Zo geldt sinds 1995 binnen de Europese Unie, anders dan bijvoorbeeld elders in de wereld het geval is, een auteursrechtelijke beschermingsduur van 70 jaar, te rekenen vanaf 1 januari van het jaar volgend op het sterfjaar van de auteur. Auteur staat voor de natuurlijke persoon, die het werk heeft gemaakt (de maker in de wettelijke terminologie). Zo is het bepaald in Nederland in artikel 37 Auteurswet conform aan artikel 1 van de zogeheten Europese Duurrichtlijn.

In het op de Bolero-casus toepasselijke Franse auteursrecht is dit niet anders, zij het dat voor muzikale composities reeds vanaf 1985 krachtens de zogeheten Loi Lang een beschermingsduur van 70 jaar gold. Maar zal een ingevoerde en oplettende lezer opmerken: hoe zit het dan met die datum 1 mei 2016, want Ravel is immers op 28 december 1937 overleden. En bijgevolg verviel volgens Bartjes het auteursrecht op de Bolero toch reeds per 1 januari 2008. Goed opgemerkt, attente lezer! Echter – hoe arbitrair wil men het hebben – in Frankrijk (en in een enkel ander land) heeft men het bovendien in 1951 nuttig geoordeeld om voor werken die zijn gepubliceerd vlak voor de Tweede Wereldoorlog een additionele beschermingstermijn in te voeren van 8 jaar en 120 dagen. En zo komt inderdaad de datum 1 mei 2016 op het scherm.

Om in een concreet geval de beschermingsduur van het auteursrecht te kunnen bepalen, is het dus noodzakelijk om de identiteit van de maker te kunnen vaststellen. Hoewel hierbij soms problemen kunnen rijzen (een televisieprogramma zoals Tussen Kunst en Kitsch levert daarvan regelmatig dramatische voorbeelden), is dit in het algemeen niet moeilijk om te doen

Boekomslagen plegen de auteur te vermelden (en anders weet de uitgever wel wie het boek geschreven heef), schilderijen zijn doorgaans gesigneerd (en anders is een galeriehouder zeker in staat de naam van de schilder te noemen), partituren van muzikale composities worden zelden anoniem gepubliceerd (en anders kunnen de musici wel aangeven wiens werk zij uitvoeren).

Een speciaal geval is hier echter het zogeheten gemeenschappelijk auteursrecht. Daarvan is sprake wanneer het auteursrecht aan twee of meer personen gezamenlijk toekomt. Een dergelijk auteursrecht duurt tot 70 jaar na de dood van de laatst overleden maker. Voor Nederland is dit bepaald in artikel 37 (2) conform aan artikel 1(2) Duurrichtlijn. In het Franse auteursrecht gold dit dus reeds op grond van de Loi Lang c.a.; het actuele artikel   L. 123-2 kent voor  audiovisuele oeuvres de collaboration een speciaal regiem.

Het kan dus onder omstandigheden zo zijn dat men er met het vaststellen van de identiteit van één persoon nog niet is.

Daarmee is dit blog terug bij Ravel’s Bolero. Want hoe zit het eigenlijk met de identiteit van de componist? Staat wel vast dat dit werk alleen aan Ravel moet worden toegerekend?

Niet volgens een van de would be onttroonde auteursrechthebbende op Ravel’s muzikale erfenis. Het is hier niet de plaats om verslag te doen van de gecom- pliceerde overgang van het auteursrecht op die erfenis van de ene op de andere gerechtigde na Ravel’s dood. Volstaan kan worden met te vermelden dat het auteursrecht sedert 2012 op naam staat van een zekere Evelyne Pen de Castel Sogny, op geen enkele manier verwant aan Ravel.

Maar verwant of niet, deze Evelyne Pen was gis genoeg om een list te bedenken waardoor voorkomen zou kunnen worden dat in elk geval het pièce de résistance van Ravel’s muzikale nalatenschap daadwerkelijk vrij van auteursrecht zou raken. Die list bestond erin te betogen dat de Bolero in werkelijkheid mede was gecomponeerd door de choreograaf en decorateur Alexander Nikolayevich Benois. De compositie zou in werkelijkheid ook zijn ontworpen als ballet.

Het is duidelijk wat het gevolg zou zijn, indien Benois mede zou moeten worden aangemerkt als componist. Sprake zou dan immers zijn van een gemeenschappelijk auteursrecht dat eerst zou vervallen 70 jaar na de dood van Benois in 1960. Dat wil zeggen: op de Bolero zou nog tot 2030 auteursrecht rusten. Rekening houdend met dat scenario is in het voorafgaande steeds gesproken van auteursrechthebbende(n) met een tussen haakjes geplaatste letter n.

Geconfronteerd met Pen’s stelling heeft de Franse BUMA, SACEM, haar daarop gebaseerde claim inmiddels resoluut afgewezen. Dat Benois bij de eerste uitvoering van de Bolero betrokken was, staat overigens vast ; hij verzorgde bij die gelegenheid het decor.

Maar met SACEM’s afwijzing van Pen’s claim behoeft dit verhaal nog niet uit te zijn – in beginsel staat immers beroep op de rechter open. Of daarvan gebruik is of gaat worden gemaakt, vertelt het verhaal echter niet.

De moraal van dit verhaal is dat in concrete gevallen bij het bepalen van de beschermingsduur van het auteursrecht nauwkeurig moet worden nagegaan hoe het is gesteld met de identiteit van de auteur. Dit voorkomt mogelijke onwelkome verrassingen in gevallen waarin men er baat bij heeft dat een bepaald werk in het publiek domein valt.

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.