Liaise Advocaten logo
5 min Leestijd

Trias Opera: de scheiding van taken

Natuurlijk ben ik als advocaat van vele actoren in de filmindustrie begaan met de problematiek van het illegaal downloaden en de grote verliezen die alle partijen in de filmindustrie daardoor lijden. Toch was ik terughoudend toen ik hoorde dat filmproducenten de Nederlandse Staat aansprakelijk zouden stellen. Ten principale meen ik namelijk dat het niet een taak van de overheid is om civiel recht te handhaven.[1]

Omstreeks diezelfde tijd verscheen een blog van de Engelse IE-jurist Anderson onder de titel “What is copyright for?”.[2] In deze blog beschrijft Anderson dat (onder meer) het auteursrecht een economisch actief is en niet dient ter bescherming van de maker. De persoonlijkheidsrechten zijn in zijn visie bij uitstek aangewezen om de maker te beschermen waar het zijn artistieke integriteit betreft. Hij verzet zich tegen interventie door de overheid (zoals voorlichtingsprogramma’s aan schoolkinderen), inclusief het strafbaar stellen van inbreuken op het auteursrecht. Hij meent dat de taak van de overheid beperkt is tot het (goedkoop en gemakkelijk) mogelijk maken van civielrechtelijke handhaving.

Andersons mening is duidelijk gegrond in de Engelse copyrighttraditie. Ik las het met belangstelling en (deels) instemmend. Er is ook in mijn visie geen taak voor de overheid om civielrecht te handhaven. Het is de taak van de overheid als wetgever om hanteerbare en handhaafbare wetgeving te introduceren en zorg te dragen voor een kwalitatief goede en gemakkelijk toegankelijke rechtspraak. Het is aan de burger om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen en desgewenst zijn rechten te handhaven. Dat noem ik de scheiding der taken.

Ik legde mijn pen neer en bedacht: zo (pauze) dat staat. Vervolgens dwaalden mijn gedachten verder af naar de strafrechtelijke handhaving en verscheen plots het bekende blauwe bordje “Verboden Toegang art. 461 WvSr” in beeld.

Ik heb nooit de moeite genomen om de tekst van artikel 461 Sr. op te zoeken. Dat heb ik nu maar eens gedaan: ‘Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.’ Een strafrechtelijke boete voor het betreden van andermans erf: bij uitstek een voorbeeld van strafrechtelijke handhaving door de overheid van civiel recht. Er zijn nog talloos veel meer voorbeelden van strafrechtelijke handhaving van individuele vermogensrechten. En niet alleen in het IE-recht. Is niet ook het optreden tegen diefstal de strafrechtelijke handhaving van het civiele eigendomsrecht? Toch nog maar eens verder na- en doordenken.

In mijn boekenkast bevindt zich gelukkig de dissertatie van Van Anken[3] die onder andere gewijd is aan de grondslag voor de strafrechtelijke handhaving van het auteursrecht. van Anken ziet een rechtvaardiging voor de strafrechtelijke handhaving in het preventieve karakter daarvan: preventie die niet zou uitgaan van civielrechtelijke handhaving. Een en ander met name vanwege de geringe publiciteit die civielrechtelijke handhaving met zich meebrengt. Van Anken’s dissertatie is natuurlijk wel uit 1962: vóór internet, Twitter, Facebook, etc. Alhoewel Van Anken uitgebreid grondslag en ratio van de strafrechtelijke handhaving van IE-rechten bespreekt, trekt hij het enkele feit van de strafrechtelijke strafbaarheid niet in twijfel.

Nog redelijk recent – zeker gezien in de historie van het auteursrecht – zijn de strafrechtelijke bepalingen aan de orde geweest in het parlement. In 1984, 1989 en 1999 zijn de strafrechtelijke bepalingen in de Auteurswet nog herzien.[4]

In 1984 rechtvaardigde de wetgever de strafrechtelijke handhaving met (louter) een beroep op de eerder genoemde generaal preventieve werking: ‘De ontduiking van het auteursrecht kan soms financieel zeer aanlokkelijk zijn. De beschikbaarheid van adequate vermogenssancties kan een zekere generaal preventieve werking hebben.’[5]

In 1989 is het niet alleen de preventieve werking die de (aanpassing) van de strafbepalingen rechtvaardigt. Ook de bescherming van de economie speelt nu een rol: ‘Een effectievere bestrijding van piraterij, hetgeen met het onderhavige wetsvoorstel wordt beoogd, en derhalve een betere bescherming van auteursrechtelijk beschermde werken komen ten goede aan de economische positie van de bedrijven die dergelijke werken produceren en verhandelen en van de auteursrechthebbenden. De investeringsgeneigdheid van op dit terrein werkzame bedrijven zal toenemen als hun producten door het auteursrecht beter beschermd worden tegen illegale verveelvoudigingen. Ook de rentabiliteit zal toenemen indien de mogelijkheid van piraterij door derden afneemt. Het illegale verveelvoudigen zal minder aantrekkelijk zijn indien de piraat weet dat er hoge strafsancties mogelijk zijn (…)’.[6] Kennelijk zag de wetgever de bui in 1989 al hangen: opgemerkt wordt dat het strafrecht bij de handhaving van het auteursrecht een ‘ultimum remedium’ is.

In 1999 wordt de wet aangepast aan de Europese piraterijverordening. Later is daar de Handhavingsrichtlijn voor gekomen.[7] De Handhavingsrichtlijn gaat over civielrechtelijke en bestuursrechtelijke maatregelen voor de handhaving van IE-rechten. De Europese wetgever overweegt (overweging 28): ‘(…) in bepaalde gevallen [zijn] ook strafrechtelijke sancties een middel om intellectuele eigendomsrechten te handhaven.’ Laat de Europese wetgever nog de mogelijkheid open om IE-rechten niet strafrechtelijk te handhaven, het TRIPS verdrag gaat een stap verder. In dit verdrag wordt aan de ondertekenaars de verplichting opgelegd om in gevallen van opzettelijke commerciële inbreuk op IE-rechten strafrechtelijk op te treden (artikel 61 TRIPS). Het doel is afschrikking.

Enfin, nagedacht en doorgedacht: ik blijf bij mijn aanvankelijke oordeel dat ik de strafrechtelijke handhaving van het auteursrecht ten principale onjuist vind. Ik realiseer me dat ik mijzelf daarmee in een spagaat zet: aan het strafbaar stellen van en optreden tegen diefstal wil ik niets afdoen.

Maar wetgever, als je het strafbaar stelt en als er zoveel maatschappelijke onrust is over bijvoorbeeld illegaal downloaden van muziek en films – en die onrust is er – neem dan je verantwoordelijkheid en handhaaf! Doe je dat niet, dan verliest de burger – in ieder geval deze burger – (weer een beetje meer) het vertrouwen in de overheid.

[1] De aansprakelijkstelling van de Staat door de Vereniging van Professionele Speelfilm Ondernemers is overigens niet gebaseerd op het niet (strafrechtelijk) handhaven van het auteursrecht, maar – zo begrijp ik – op het niet beschikbaar stellen van het juiste instrumentarium om civielrechtelijk te kunnen handhaven.

[2] M. Anderson, What is intellectual property for?, IP Draughts, https://ipdraughts.wordpress.com/

[3] J. van Anken, De strafrechtelijke bescherming van de rechten van de scheppende mens in de Benelux-landen (diss. Leiden), 1962.

[4] Wet van 10 maart 1984, Stb. 91; Wet van 3 juli 1989, Stb. 282 en Wet van 25 februari 1999, Stb. 110.

[5] Kamerstukken II 1981/82, 17524, 1-4, p. 40

[6] Kamerstukken II 1988/89, 19921, 3, p. 3

[7] Richtlijn 2004/48/EG

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.