Liaise Advocaten logo
11 min Leestijd

Schijnzelfstandigheid en de filmindustrie: zo zit het

De belastingdienst heeft aangekondigd in 2026 strenger te handhaven op het gebied van schijnzelfstandigheid: is iemand die het werk verricht echt een zzp'er of is hij eigenlijk in loondienst?

De belastingdienst heeft ook aangekondigd in 2026 boetes te zullen uitdelen. [1]

Criteria zelfstandigheid

De relevante criteria zijn niet veranderd. Om te bepalen of iemand in loondienst is, geeft de wet van oudsher vier elementen: arbeid – loon – gezag – gedurende zekere tijd. De arbeid moet gedurende zekere tijd tegen loon worden verricht onder gezag van de werkgever. In de praktijk verricht ook de zzp’er arbeid tegen loon gedurende zekere tijd. Alleen de kwestie van gezag stond (en staat) van oudsher ter discussie. De zzp’er is zelfstandig en bepaalt zelf óf hij werkt, hoe hij werkt, wanneer hij werkt en (vaak) waar hij werkt.

Een kanttekening hierbij is dat als iemand aan een ander een opdracht geeft om bepaald werk te doen, hij daarbij best instructies mag geven, bijvoorbeeld over het eindresultaat. Maar die instructies maken nog niet dat diegene dan ‘onder gezag’ de werkzaamheden verricht en in loondienst is.

Als een tuinman een grote tuin komt onderhouden, kan de eigenaar best instructies geven over hoe kort hij het gras gemaaid wil hebben, hoe de kanten moeten worden afgestoken en waar de tuinman meer of minder aandacht aan moet geven. De tuinman is dan nog niet in loondienst.

Producenten: Waar moet je op letten?

In een arrest over de (schijn)zelfstandigheid van bezorgers van Deliveroo heeft de Hoge Raad een aantal criteria (‘gezichtspunten’) geformuleerd die van belang zijn voor de beoordeling of er sprake is van loondienst of zelfstandigheid.

De genoemde criteria hebben geen vaste rangorde. De beoordeling blijft een integrale afweging van alle omstandigheden van het geval, om vast te stellen of wordt voldaan aan de vier wettelijke elementen van art. 7:610 BW: arbeid – loon – gezag – gedurende zekere tijd.

Hier volgen de tien gezichtspunten die de Hoge Raad heeft geformuleerd.

1. De aard en de duur van de werkzaamheden. (De belastingdienst maakt bovendien nog onderscheid tussen inspanning versus resultaat. Is het een inspannings-verbintenis, dan is het eerder loondienst, dan wanneer de betreffende persoon een resultaat moet neerzetten en daarop kan worden afgerekend.)

In de filmindustrie zijn aard en duur van de werkzaamheden gewoonlijk project gerelateerd. Als er een project is (een werkgever heeft lang niet altijd een project), is er werk en is vraag naar de betreffende arbeid. Daarom zal dit gezichtspunt, toegepast in de filmindustrie, eerder een argument zijn voor zelfstandigheid.

2. De wijze waarop de werkzaamheden en de werktijden worden bepaald.

Als de werkgever/ opdrachtgever kan zeggen wat je moet doen en wanneer je het moet doen (maandag tot vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur) is er een aanwijzing voor loondienst.

In de filmindustrie word je (in ieder geval de zogeheten ‘heads-of-departments’) gevraagd vanwege je vaardigheden, je beslist zelf hoe je jouw werkzaamheden uitvoert en deels bepaal je ook zelf wanneer. Bijvoorbeeld de director of photography (DoP) zal camera en lenzen testen, maar hij bepaalt wanneer en waar hij dat zal doen. Zijn of haar verdere voorbereiding is ook geheel aan de DoP.

Natuurlijk moet hij op een bepaalde dag op een bepaalde locatie zijn op een bepaalde tijd. Maar die worden niet bepaald door de werkgever/ opdrachtgever, maar door het productieschema: de beschikbaarheid van locaties en van acteurs en door het script: studio of locatie en of het dag- of nachtopname is).

Ook dit gezichtspunt zal in de filmindustrie eerder wijzen op zelfstandigheid.

3. De inbedding van het werk en van de werkende in de organisatie en bedrijfsvoering van degene voor wie het werk wordt verricht.

Dit gezichtspunt bevat twee – belangrijke - aspecten: (a) de inbedding van het werk en (b) de inbedding van de werkende in de organisatie.

(a) Als een meubelmakerij een timmerman inhuurt om meubels te maken, dan zal deze zelfstandige het werk doen dat eigen is aan de meubelmakerij. Het lijkt er dan eerder op dat de meubelmakerij nog een timmerman nodig had, maar niet iemand in dienst wilde nemen: een aanwijzing voor loondienst.

(b) Van inbedding van de werkende in de organisatie is bijvoorbeeld sprake als de werk-/opdrachtgever ook aan de zzp’er cursussen aanbiedt en betaalt, of als de zzp’er ook wordt uitgenodigd voor het Sinterklaas- of kerstfeest.

In de filmindustrie zal niet gauw sprake zijn van inbedding. Weliswaar is het werk van de gemiddelde filmproducent het produceren van films, maar dat werk, de productie, is wezenlijk anders dan het werk van de specialisten die voor het maken van een film nodig zijn (zoals DoP, production designer en editor).

Dit zal anders zijn voor een productiemanager of productieassistent die wordt ingehuurd. En het kan ook anders zijn voor een groot televisieproductiebedrijf dat continu produceert.

Inbedding in de organisatie zal ook niet gauw plaatsvinden: zodra de opnamen zijn voltooid wordt van de meeste personen afscheid genomen en komt men elkaar alleen maar weer tegen bij de première van de film of bij een nieuwe film, wanneer de samenwerking goed was bevallen (en de betreffende zzp’er niet toevallig net ander werk had).

4. Het al dan niet bestaan van een verplichting tot persoonlijke uitvoering van het werk.

Als je zelf het werk moet uitvoeren en je kan niet iemand anders het laten doen is dat in beginsel een aanwijzing voor het bestaan van een arbeidsovereenkomst.

Maar iemand kan ook gekozen worden om een bepaald werk te doen, vanwege zijn bijzondere kwaliteiten of reputatie. Als je wilt dat een bepaalde portretschilder jouw portret schildert, wil je ook niet dat hij het uitvoerende werk door een ander laat doen.

Juist in de filmindustrie worden mensen gevraagd vanwege hun expertise, ervaring en reputatie, maar ook vanwege hun affiniteit met bijvoorbeeld het genre film. De ene DoP is beter voor een actiescene en de ander is beter voor een art house film, de ene production designer is meer overvloedig, waar de ander meer minimalistisch is. Het is op dat soort eigenschappen dat in de filmindustrie iemand wordt gevraagd voor een functie. Het is dan ook om deze reden dat het feit dat iemand het werk persoonlijk zal moeten doen in de filmindustrie niet gauw een aanwijzing zal zijn voor een arbeidsverhouding.

Het bovenstaande geldt natuurlijk vooral voor ‘heads of departments’, voor assistenten en uitvoerenden (decorschilders, decorbouwers) zal het anders zijn.

5. De wijze waarop de contractuele regeling tot stand is gekomen.

Wordt er onderhandeld, of is het tekenen bij het kruisje?

6. De wijze waarop de beloning wordt bepaald en uitgekeerd (bijv. vaste vergoeding, tarief, BTW).

Een uurloon of een maandloon is een indicatie voor een arbeidsovereenkomst. Een totaalprijs (ex BTW) of een dagprijs (ex BTW) zijn aanwijzingen voor zelfstandigheid. Zeker als bijvoorbeeld een dagprijs gepaard gaat met de afspraak dat met de totale opdracht niet meer dan x dagen gemoeid zullen zijn en dat eventuele extra dagen voor reklening van de zzp’er/ opdrachtnemer zullen komen.

7. De hoogte van de beloning.

Is de hoogte van de beloning het gevolg van onderhandelingen en spelen bij de bepaling daarvan factoren mee zoals het zijn van gerenommeerd of beginner, de vraag op de markt enz., of stelt de opdrachtgever de beloning eenzijdig vast?

In de filmindustrie zie je dat de hoogte van de beloning rekening houdt met veel factoren en in beginsel het resultaat is van onderhandelingen (alleen het beschikbare budget voor de film is vaak een plafond).

Het loon voor een ZZP’er zal in de regel ook hoger zijn dan voor iemand in loondienst. De ZZP’er dient voor eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering te zorgen, wordt niet doorbetaald tijdens ziekte en bouwt geen pensioen op.

8. Het commerciële risico dat de werkende loopt (ondernemersrisico).

Als iemand in loondienst is en er is geen werk, dan is dat het risico van de werkgever. Het loon zal hij moeten doorbetalen. Als de werknemer ziek wordt, zal de werkgever het loon moeten doorbetalen.

Maar als de zzp’er kan worden opgezegd wanner er geen werk is, als hij geen recht op betaling heeft als hij ziek is of om andere redenen niet werkt, is er een aanwijzing voor zelfstandigheid.

9. Of de werkende zich als ondernemer gedraagt of kan gedragen.

Als degene die het werk uitvoert zich ook in het economisch en maatschappelijk verkeer gedraagt als ondernemer, is dat ook een aanwijzing voor zelfstandigheid.

Dat gedragen kan gelegen zijn in, onder meer, het opbouwen van reputatie, het verrichten van acquisitie, het hebben van een LinkedIn-profiel, hoe de opdrachtnemer zelf zich fiscaal opstelt (doet hij bijvoorbeeld BTW aangifte, heeft hij/ zij recht op zelfstandigenaftrek), een inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, het aantal opdrachtgevers dat iemand heeft en de duur van opdrachten.

De duur van de opdrachten zal in de speelfilmindustrie niet een probleem zijn. Iemand wordt ingehuurd voor de draaiperiode en die bedraagt over het algemeen een relatief korte duur. Dat kan anders zijn wanneer een grote televisieserie wordt opgenomen. Maar als dat weer eenmalig is, hoeft dat nog niet afbreuk te doen aan de zelfstandigheid.

10. De feitelijke betekenis van contractuele bepalingen, zoals een vervangingsclausule: een beding telt alleen mee als het daadwerkelijk betekenis heeft voor de werkende.

Je kan een contract nog zo mooi optuigen met prachtige bepalingen om maar te doen alsof het geen arbeidsovereenkomst is, maar uiteindelijk gaat het om de feitelijke (praktische) betekenis van de bepalingen en de waarde daarvan voor degene die de werkzaamheden uitvoert.

Zo hoor je vaak dat als je je kan laten vervangen, er dan geen arbeidsovereenkomst zou zijn. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een contractuele vervangingsmogelijkheid het bestaan van een arbeidsovereenkomst niet uitsluit.

Van belang is de feitelijke betekenis van het beding. Is vervanging incidenteel?, zijn de werkzaamheden eenvoudig? Kan je een verdienmodel maken van de mogelijkheid van vervanging?

Payrolling als alternatief voor filmproducenten

Als iemand voor bepaald werk niet kwalificeert als zelfstandige, dan is hij of zij werknemer. Veel filmproducenten willen niet zelf een loonadministratie voeren en zijn ook niet in staat de risico’s van het werkgeverschap te dragen (bijvoorbeeld doorbetaling bij ziekte).

De oplossing zal moeten worden gezocht in het verlonen via payroll of inhuren via een uitzendbureau (bijvoorbeeld via een bedrijf als Tentoo).

Wat is payrolling en hoe werkt het juridisch?

Sinds 2020 heeft payroll een juridische status. Een payroller verschilt van een uitzendkracht in dat je zelf als opdrachtgever uitkiest wie je wilt inhuren , bovendien mag een payroller exclusief ter beschikking staan van jouw bedrijf (een uitzendkracht kan ieder moment gewisseld worden).

Een payroller heeft dezelfde primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden als eventueel vast personeel. ‘Arbeidsrechtelijke’ risico’s, zoals doorbetaling bij ziekte, worden overgenomen door het payrollbedrijf, die wordt de juridische werkgever.

De payrollkracht/freelancer bouwt via het payrollbedrijf rechten op voor WW, ZW en WIA.

Een opdrachtgever mag weer niet ‘zomaar’ van de ene op de andere dag de payrollsamenwerking stopzetten. In beginsel geldt dezelfde opzegtermijn als voor een medewerker op de loonlijst van de opdrachtgever. De precieze opzegtermijn hangt ook af van de afspraken tussen de opdrachtgever en het verloningsbedrijf.

In de filmindustrie zal je iemand aannemen voor een productie: een vast omschreven werk en dus voor bepaalde tijd. Met de opzegtermijn heb je dan niet te maken.

Aangezien een payroller recht heeft op dezelfde rechtspositie en arbeidsvoorwaarden als medewerkers die bij de inlener in dienst zijn, betekent dit ook dat de wettelijke ketenregeling van toepassing is, waardoor een contract voor bepaalde tijd onder omstandigheden kan veranderen in een contract voor onbepaalde tijd. Dit betekent concreet dat er maximaal drie tijdelijke contracten in drie jaar gegeven mogen worden waarbij de tussenpoos tussen de contracten steeds minimaal zes maanden moet zijn.

Payrolling - Consequenties voor het budget

Payrolling is veranderd door de inwerkingtreding van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) (per 1.1.1920). Payrollkrachten hebben sindsdien ook mogelijk aanspraak op de transitievergoeding bij beëindiging van het contract en op vakantiedagen en vakantiegeld. Voor payrollers worden alle sociale verzekeringen betaald, maar de WW premies zijn zelfs hoger dan die voor werknemers in vaste dienst! Je zal bij het begroten van de kosten van de film hier rekening mee moeten houden. Maar deze meerkosten zijn nog altijd lager dan de naheffing met boete door de belastingdienst!

Modelovereenkomsten zzp: wat je moet weten

Naar aanleiding van de afschaffing van de Verklaring arbeidsrelatie (de VAR) heeft de Belastingdienst modelovereenkomsten vastgesteld. Let wel, deze modelovereenkomsten bieden geen zekerheid: het gaat om de daadwerkelijke, feitelijke invulling van de werkzaamheden en dat wordt beoordeeld aan de hand van de hiervoor genoemde criteria.

Er komen geen nieuwe modelovereenkomsten en de bestaande goedgekeurde modelovereenkomsten blijven geldig tot 31 december 2029 (ook als er in de modelovereenkomst iets anders staat).

Lees meer over modelovereenkomsten bij Werken met modelovereenkomsten.

Voor acteurs (en andere artiesten) blijft gelden dat in beginsel sprake is van een fictieve dienstbetrekking, tenzij ze conform artikel 4 lid 2 van het Besluit aanwijzing gevallen waarin arbeidsverhouding als dienstbetrekking wordt beschouwd voor aanvang van de betaling van de beloning een schriftelijke overeenkomst is gesloten waaruit blijkt dat het de bedoeling is van beide partijen is om artikel 4 lid 1 van het voornoemde Besluit buiten toepassing te verklaren. De tekst die nu in de modelovereenkomsten hierover staat kan aldus gebruikt blijven worden.

Origineel gepubliceerd op LinkedIn: https://www.linkedin.com/pulse/zzper-de-filmindustrie-producent-let-op-roland-wigman-ayvpe/


[1] Zie De Volkskrant van 8 december 2025 ‘Voor het eerst fors minder zzp’ers’ en NU.nl: https://www.nu.nl/economie/6377557/zzpers-blijven-massaal-opdrachten-uitvoeren-ondanks-strengere-controles.html

Heb je als producent vragen over het inhuren van crew en/of cast?

  • Merel Teunissen
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen één werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen;
    • Beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties;
    • Opstellen en beoordelen van contracten;
    • Opstellen van sommatiebrieven bij o.a. auteursrecht inbreuk, merkinbreuk en onrechtmatige perspublicatie.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Legal counsel en adviseert op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.