Liaise Advocaten logo

Muziekrecht

Wie delen er precies allemaal mee in de rechten in muziek, en wat is dat eigenlijk een muziekrecht? In dit artikel leggen we uit welke verschillende rechten er bestaan in een muzieknummer en welke partijen aanspraak kunnen maken op die rechten.

Muziekrecht gaat over het auteursrecht op muziekwerken, naburige rechten van uitvoerende artiesten, contracten met labels en licenties voor gebruik van muziek in media. De mensen en organisaties die deze rechten hebben, kunnen bepalen wie de muziek mag exploiteren en onder welke voorwaarden. Wij adviseren muzikanten, auteurs, producers, platenlabels of uitgevers over hun rechten en hoe deze te beschermen.

Muziekrecht, wie is er betrokken bij het maken/opnemen van een nummer?

De componist en de tekstschrijver
Een persoon die een muziekstuk bedenkt, creëert en (meestal) opschrijft of op een andere manier vastlegt, wordt een componist genoemd. De persoon die alleen de woorden van een nummer schrijft, wordt een tekstschrijver genoemd. Een goed voorbeeld van hoe deze twee entiteiten kunnen samenkomen is de samenwerking van Elton John en Bernie Taupin. Bernie Taupin schreef de meeste songteksten van Elton John. Elton John componeerde vervolgens de muziek voor de songtekst.
Vanzelfsprekend is het ook mogelijk dat de componist en de tekstschrijver een en dezelfde persoon zijn. In dat geval ben je een songwriter.

De (uitvoerende) artiest
Laten we nog even teruggrijpen naar het Elton John voorbeeld. De songtekst van het nummer Candle in the Wind is geschreven door Bernie Taupin. De muziek is gecomponeerd door Elton John. Maar de zanger die je hoort is ook Elton John. Dat betekent dat Elton John naast componist ook, zoals dat heet, uitvoerend artiest is. Een uitvoerend artiest is aldus elke persoon die een muziekstuk ten gehore brengt. Een ander voorbeeld van een uitvoerend artiest naast de zanger(es) is de musicus/muzikant.

De producent (van fonogrammen)
De persoon die de organisatie van de eerste opnamen op zich neemt en die daarvoor de financiële verantwoordelijkheid draagt wordt de fonogrammenproducent genoemd. Van oudsher is doorgaans de platenmaatschappij de producent aangezien zij degene is die het financiële risico (denk aan studioruimte, materiaal, technici) draagt van de producties en dus aanspraak kan maken op de vergoeding voor het gebruik van de fonogram. Een fonogram is de eerste opname van klanken zoals muziek, een lied en stemmen.

De muziekuitgever
De muziekuitgever, de zogenaamde publisher, zorgt voor exploitatie van de muziek. Een muziekuitgever sluit namelijk uitgavecontracten met componisten en tekstschrijvers om zo in hun auteursrechten te kunnen handelen.

Buma/Stemra
Buma is een vereniging die licenties verstrekt en vergoedingen incasseert voor ‘het openbaar maken van muziek’. Denk hierbij aan het draaien van muziek op radio, tv of in openbare gelegenheden zoals cafés of poppodia. Stemra is een stichting met de focus op het zogeheten mechanische recht, ofwel vastlegging ne vermenigvuldiging van muziekwerken. Zo betalen muziekgebruikers een vergoeding voor de vastlegging van muziekwerken op geluidsdragers (cd’s, dvd’s), die uiteindelijk ten goede komt aan componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers.

Wie heeft welk recht op een nummer?

Op muziek rusten verschillende rechten zoals auteursrechten en naburige rechten. De mensen en organisaties die deze rechten hebben, kunnen bepalen wie de muziek mag gebruiken, waarvoor, en onder welke voorwaarden. Eigenlijk zou je daarom kunnen zeggen dat rechtenverdeling lijkt op een taartverdeling, want alle betrokkenen krijgen een stukje muziekrecht. Hoe meer mensen en organisaties betrokken zijn, hoe meer rechten moeten worden verdeeld. Als je wil weten of jij rechten hebt op een specifiek muziek nummer kan je contact opnemen met onze advocaat muziekrecht.

Maar hoe ontstaat eigenlijk zo’n auteursrecht of naburig recht? Auteursrecht en naburig recht ontstaan zodra je werk maakt met een oorspronkelijk karakter en het jouw persoonlijke stempel draagt. Uniek dus.

Rusten dan op elk muziekstuk auteursrechten? Je kan ervan uitgaan dat op de meeste hedendaagse muziek auteursrechten rusten. Voor oudere muziek ligt het eraan wanneer de langstlevende maker is overleden. Na afloop van 70 jaar na het overlijden van de langstlevende maker van een bepaald werk komt het muziekstuk in het publiek domein. Dat betekent dat er geen auteursrechtlicentie meer behoeft te worden aangevraagd, noch een auteursrechtenvergoeding dient te worden betaald aan de artiest of de nabestaanden.

De componist en tekstschrijver
In Nederland werkt het als volgt. De auteursrechten op de geschreven tekst of muziek liggen in eerste instantie bij de componist(en) en tekstschrijver(s). Dat betekent dat wanneer de auteursrechten bij de componist en de tekstschrijver (in het auteursrecht de “maker”) liggen alleen zij mogen bepalen wat er met het nummer (in het auteursrecht “werk”) gebeurt. Auteursrecht geeft de maker namelijk het alleenrecht om zijn werken te verveelvoudigen en te openbaren. Dit betekent ook dat de maker een verbodsrecht heeft en openbaarmaking of verveelvoudiging van zijn werk kan verbieden. Door dat verbodsrecht wordt de maker in staat gesteld zijn creaties te exploiteren. Met exploiteren wordt bedoeld dat de maker aan zijn werk kan verdienen. Dat kan bijvoorbeeld door het sluiten van muziekcontracten, zoals een publishing contract (publishing deal), een distributieovereenkomst of een 360-graden/180-graden deal. Dit laatste wordt het exploitatierecht genoemd.

De (uitvoerende) artiest
Naast de auteursrechten op het onderliggende werk bestaan er rechten op de opname zelf, de master. Dit zijn de naburige rechten. Volgens de wet naburige rechten hebben de makers van muziek recht op een redelijke vergoeding wanneer hun muziek in het openbaar gedraaid wordt. Daarnaast moet de uitvoerende artiest toestemming geven voor het reproduceren, verkopen, verhuren en openbaar maken van opnamen en uitvoeringen. Masterrechten vallen ook onder deze wet: dit gaat over de muziekrechten van de specifieke opname van de muziek. Dit mastereigendom is ook belangrijk bij syncs: als je muziek bijvoorbeeld in een reclame, film of tv-serie gebruikt wordt.

De muziekuitgever
De muziekuitgever sluit dus uitgavecontracten, ook wel publishing-overeenkomsten genoemd, met componisten en tekstschrijvers. Daarmee kan hij als het ware handelen in de auteursrechten die op de composities en teksten van de contractanten rusten. Daarnaast promoot de muziekuitgever de muziek van zijn contractanten. Kortgezegd creëert de muziekuitgever hiermee dus voor zichzelf het recht de composities en teksten te exploiteren en administreren.

Een muziekuitgever wordt vaak verward met een platenmaatschappij. Ze handelen beiden in muziekrechten, maar waar een muziekuitgever handelt in auteursrechten, handelt een platenmaatschappij in naburige rechten die op de opname van een liedje zitten. De platenmaatschappij sluit namelijk platencontracten met artiesten en bands, oftewel de uitvoerende artiesten. Daarnaast promoot de platenmaatschappij de artiesten en hun opnames (recordings).

De fonogrammenproducent
Ook de fonogrammenproducent heeft naburige rechten. In concreto betekent dit dat de toestemming van de uitvoerende artiest en/of de fonogrammenproducent nodig is voor het reproduceren, verkopen, verhuren en openbaar maken van opnamen en uitvoeringen. Daarnaast maakt de fonogrammenproducent aanspraak op een redelijke vergoeding wanneer de muziek in het openbaar wordt gedraaid. De fonogrammenproducent, of in sommige gevallen de platenmaatschappij, sluit hiertoe platencontracten af.

Buma/Stemra
Het exploitatierecht wordt vaak overgedragen aan een auteursrechtorganisatie (collectieve beheerorganisatie) zoals Buma/Stemra. Buma/Stemra regelt vervolgens de vergoeding voor het gebruik van de muziek. Zij verstrekt licenties aan muziekgebruikers (radio- en tv-stations, winkels, streamingdiensten etc) waarmee deze muziekgebruikers het recht krijgen om muziek in te zetten voor professioneel gebruik. Deze muziekgebruikers betalen vervolgens een vergoeding hiervoor aan Buma/Stemra die op haar beurt die vergoedingen weer uitkeert aan haar leden.

Vragen over muziekrecht of muziekcontracten? Met onze uitgebreide en jarenlange ervaring staat onze advocaat muziekrecht u graag bij. We staan onder meer artiesten, platenlabels en publishers bij.

Alle rechtsgebieden

Heb je een vraag? We helpen je graag verder.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Relevante artikelen

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.