Liaise Advocaten logo
5 min Leestijd

Piraterij: overheid doe er wat aan!

Nederlandse speelfilmmakers klagen de Nederlandse staat aan omdat de staat te weinig doet tegen illegaal downloaden, tegen piraterij. De piraterij wordt gesymboliseerd door het trotse vlaggenschip van ThePirateBay: al jarenlang ongrijpbaar. Een wat ranzig hoek van het internet met reclames voor producten en diensten die nette mensen liever niet afnemen. Maar nu is er Popcorn Time! Makkelijk, mooi en doeltreffend. Het ziet er net zo fijn uit als Netflix zelf maar dan met echt alle recente films meteen in het aanbod. Een volwassen ThePirateBay zoals de auto van nu de volwassen versie van de T-Ford is.

Piraterij heeft wat mij betreft twee gezichten. De ene houdt verband met de wens van het publiek om niet te wachten tot een spraakmakende film legaal te downloaden of te streamen is. We moeten Nu Alles Meteen Kunnen Zien. Deze vorm van piraterij doorkruist de belangrijkste exploitatiewijze van de film: de bioscoop uitbreng. Met die vorm van piraterij heb ik weinig medelijden. Het is ook deze vorm die door Popcorn Time wordt gefaciliteerd. Hoe populairder de illegale film, des te sneller kun je hem bij Popcorn Time zien en des te beter de kwaliteit. (Ik bespaar u de techniek). En juist spraakmakende films in de bioscoop voldoen aan dat criterium. Weg ermee. Film is een te prachtig medium om door dit soort technieken om zeep te worden gebracht.

Er is echter nog een ander gezicht van de piraterij. Die houdt verband met het schamele aanbod van legale downloads. De legale kanalen (Netflix, i-Tunes, HBO, Videoland, etc) hebben ieder voor zich (en tezamen) een schandalig klein aanbod. Vergelijk het speelfilmaanbod van Netflix eens met het aanbod van titels in de boekhandel. Dan is het dat aanbod zo slecht dat zelfs een Cubaanse boekhandel (in februari 2015 toen ik er was) er zijn neus voor zou ophalen. Bij de eerste de beste stationskiosk in dit land vind je meer en betere werken dan bij alle aanbieders van het legale aanbod van speelfilms tezamen. En dat terwijl er iedere week internationaal honderden films uitkomen. En er duizenden prachtige films zijn gemaakt.

Dit schandalig slechte aanbod heeft twee grote nadelen. De eerste is het nadeel voor de kijkers. Maar niet alleen voor de kijkers als individuen. Voor onze samenleving als geheel. Waar de audiovisuele cultuur steeds dominanter wordt, worden verhalen en morele inzichten ook en steeds meer via films overgedragen. Daarin past dat alle stemmen gehoor worden en niet alleen een beperkte commerciële versie daarvan. Dus over decadentie: niet alleen America Psycho online beschikbaar maar ook de (wat mij betreft) mooiste film ooit gemaakt: La Dolce Vita van Fellini (niet legaal online). Over de doodstraf: niet alleen Judge Dredd (voor de gelukkigen die deze film niet hebben gezien: deze rechter kijkt met een bionisch oog naar een slechterik en schiet hem dan dood met de woorden: “guilty, execute”) . Maar bijvoorbeeld ook The Green Mile (niet legaal online). Het huidige aanbod schept een onvoorstelbaar eenzijdig (en vooral Amerikaans) beeld van de wereld. Dat is in strijd met het democratisch uitgangspunt dat alle stemmen gehoord en gewogen moeten worden.

Het tweede grote nadeel is dat voor de filmproducenten. Producenten wiens films niet doordrongen tot dit beperkte aanbod kunnen ook niet meer verdienen aan legaal aanbod. De dvd loopt op zijn eind. Netflix c.s. nemen het over. Ontbreekt een producent daar, dan zijn zijn inkomsten nul. Voor de distributeur maakt dat niet uit. Immers: als het legale aanbod 100 is en de distributeur zit er met 10 films in, verdient hij net zoveel als bij een legaal aanbod van 1000 waar hij met 100 films in zit. Sterker: voor de distributeur heeft een schraal aanbod voordelen want dat betekent minder kosten en de slachtoffers van dat dunne aanbod kijken toch wel.

Het is daarom niet voor niets dat naast, natuurlijk, de distributeurs, slechts een paar Nederlandse producenten de staat nu voor de rechter slepen. Veel producenten halen de te hoge drempel van het legale aanbod toch niet, en vinden het dan belangrijker dat hun films überhaupt worden bekeken dan dat ze door doortastende antipiraterij maatregelen digitaal liggen te versloffen. En terecht.

Zo is piraterij waarbij oudere films worden gedeeld een vorm van communicatie die van belang is voor de vrijheid van meningsvorming. De vrijheid tot het doorgeven van gedachten. Een doorgifte die in een democratische samenleving essentieel is om zoveel mogelijk mensen te horen. En is deze piraterij daarnaast van belang om het werk, het zweet en het geld, van filmmakers en producenten zichtbaar en levend te houden. Zoals vroeger: toen had je gewone zeerovers en kapers. Zeerovers zijn slecht. Maar kapers waren een ander slag. Kapers waren door de overheid gesanctioneerde zeerovers. Zeerovers voor het goede doel als het ware.

Wat moet de overheid nu doen? Een kaperbrief is geen optie. Daaraan staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Maar de oplossing is er en die is ook doodsimpel; De Nederlandse overheid betaalt namelijk aan ongeveer iedere speelfilm mee. De overheid dat zijn wij: de belastingbetalers. De overheid moet daarom simpelweg als eis stellen dat in ruil voor de overheidsbijdrage de film online legaal beschikbaar komt na, bijvoorbeeld, twee jaar (maar mag ook iets langer zijn) na première. En dan niet via een abonnementsdienst maar pay-per-view zodat de film daadwerkelijk voor alle Nederlanders beschikbaar is ook voor hen die Netflix met het beperkte aanbod links willen laten liggen. Tegen, bijvoorbeeld, hooguit een consumentenprijs die gelijk is aan de prijs die voor een blockbuster wordt gerekend.

Dit mes snijdt aan alle kanten: het levert de belastingbetaler waar voor zijn geld, het houdt een universeel aanbod van gedachten in stand én het versterkt de positie van de gemiddelde Nederlandse producent. De overheid weet wat haar te doen staat.

Jetse Sprey

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.