Liaise Advocaten logo
6 min Leestijd

Raakt Marvel haar helden kwijt?

Auteursrecht in Opdracht

Wie aan superhelden denkt, denkt al snel aan Marvel. Bijna alle meest geliefde superhelden (en schurken), van Spider-Man tot Thanos, behoren tot de zogeheten Marvel Cinematic Universe. Het Amerikaanse bedrijf heeft dan ook een indrukwekkende auteursrechtelijke portefeuille. De creatieve talenten achter deze helden hebben echter maar een fractie van de opbrengsten gezien. Illustrators, artiesten en erfgenamen van striplegendes als Stan Lee en Steve Ditko proberen nu dan ook het auteursrecht van Marvel op bijna alle Avengers figuren, zoals Black Widow, Dr. Strange, Iron Man, Spider-Man en Thor, te beëindigen. Marvel, dat in 2009 door Walt Disney Studios gekocht is, heeft een reeks rechtszaken aangespannen om deze beëindiging te blokkeren. Hoe zit dat auteursrechtelijk? En hoe zou dat werken in Nederland?

Marvel in Amerika

De erfgenamen van de striptekenaars gebruiken een zogeheten ‘notice of termination’ om te proberen de auteursrechten terug te krijgen. Voor werken die vóór 1978 zijn gemaakt, wat in deze zaken het geval is, kunnen de rechthebbenden dit gedurende vijf jaar doen, 56 jaar na de totstandkoming van het auteursrecht of 56 jaar na 1 januari 1978 (de latere datum geldt) op grond van artikel 304(c) van de US Copyright Act. Het is wel cruciaal dat het niet mag gaan om ‘work-for-hire’. Hier draaien de rechtszaken dan ook om. De vraag is of de striptekenaars op eigen houtje hun strips produceerden en vervolgens verkochten aan Marvel of dat ze eerder gezien kunnen worden als werknemers. 

Zoals verwacht redeneert Marvel dat het wel degelijk gaat om ‘works-for-hire’. Volgens Daniel Petrocelli, de advocaat van Marvel, gaf Marvel de betreffende kunstenaars de opdrachten, had zij het recht om controle uit te oefenen over de bijdragen en kregen de tekenaars betaald per pagina die ze leverden. Volgens Marvel maken deze voorwaarden dat de strips gezien moeten worden als ‘werk voor derden’ en daarmee zijn voornoemde bepalingen van de US Copyright Act niet van toepassing. 

Uiteraard stellen de striptekenaars het tegenovergestelde. Ten tijde van de creatie van de personages, verhalen en strips ‘waren deze jongens allemaal freelancers of onafhankelijke contractanten, werkend voor een habbekrats vanuit hun kelders’ aldus Mr. Toberoff, de advocaat van de tekenaars. 

Mocht de zaak uitpakken in het voordeel van de striptekenaars, zal dat een klap zijn voor Marvel. Daarbij moet wel gezegd worden dat Marvel niet alle auteursrechten zou verliezen. De stripboeken zijn namelijk gezamenlijke werken, wat wil zeggen dat meerdere artiesten bijdroegen aan het uiteindelijke werk. Aan veel van de strips heeft Stan Lee meegewerkt, die anders dan andere tekenaars wél in loondienst was bij Marvel. Dat is belangrijk, want voor het Amerikaanse auteursrecht geldt dat een mede-eigenaar van een gezamenlijk werk dat werk mag exploiteren zonder toestemming van de mede-eigenaars, zo lang hij de mede-eigenaars laat delen in de winst. Als er dus iemand meewerkte aan de strips die bij Marvel in loondienst was, dan gaat het om works-for-hire en geldt Marvel als mede-eigenaar. Zelfs als de notices-of-termination geldig zijn, hoeft Marvel in het ergste geval dus slechts de winst te delen en zal de exploitatie niet hoeven stoppen. 

De redenatie van Mr. Toberoff doet denken aan de omstreden reeks rechtszaken omtrent de zzp-contracten van Uber-chauffeurs en maaltijdbezorgers, maar dan in het auteursrecht. Een opmerkelijk procesverloop waarbij het vooral draait om de vraag of de werken van de tekenaars uit eigen beweging of in opdracht zijn vervaardigd. Wat zou er gebeuren als deze zaak zich niet afspeelde in de Verenigde Staten, maar in Nederland? Bestaan bepalingen als ‘notice of termination’ en ‘works-for-hire’ ook hier? 

Hoe zit dat hier?

Samengevat kun je onder het Amerikaanse recht onderscheid maken tussen een overdracht van auteursrecht en een work-for-hire. Wanneer het gaat om een overdracht, heeft de maker (of hebben diens erfgenamen) het recht om na een bepaalde termijn de overdracht op te zeggen en daarmee dus het auteursrecht terug te vorderen. Wanneer het gaat om een work-for-hire is de opdrachtgever de rechthebbende en bestaat het ‘opzegrecht’ niet. 

In Nederland bestaat de work-for-hire constructie niet. Alleen als sprake is van een arbeidsovereenkomst én de arbeid bestaat uit het maken van ‘auteursrechtelijke werken’ berust het auteursrecht bij de werkgever (tenzij anders is overeengekomen in de arbeidsovereenkomst). 

Ook de ‘notice of termination’ in het geval van een overdracht bestaat hier niet. De mogelijkheden voor de Hollandse tekenaar zijn drievoud: de non-usus bepaling, de bestsellerbepaling en de algemene bepalingen voor de opzegging van een duurovereenkomst. 

De non-usus bepaling van Artikel 25e Auteurswet (Aw.) zou in dit geval geen soelaas bieden voor de nazaten van de striptekenaars. Deze wet stelt dat een maker (of diens erfgenaam) een overeenkomst kan beëindigen wanneer de wederpartij het werk niet binnen een redelijke termijn exploiteert. Van Marvel kun je veel zeggen, maar pleiten dat ze hun auteursrecht portefeuille niet exploiteren is uiteraard kansloos. 

Wel kent de Nederlandse Auteurswet tegenwoordig de bestsellerbepaling, opgenomen in Artikel 25d Aw. Deze bepaling geeft de “makers recht op een aanvullende vergoeding, wanneer de reeds overeengekomen vergoeding een onevenredigheid vertoont in verhouding tot de exploitatie-opbrengst”. Oftewel, als je - zoals naar zeggen de striptekenaars in dit scenario - je werk hebt gelicenseerd of overgedragen voor een habbekrats en het blijkt later een groot succes, kun je terugvallen op deze bepaling om  een aanvullende vergoeding (of verhoging van de royalty’s) te bedingen. 

Tot slot heb je nog de algemene bepalingen voor het opzeggen van een duurovereenkomst. Een exploitatieovereenkomst op een auteursrechtelijk beschermd werk wordt gezien als een overeenkomst voor onbepaalde tijd, die in beginsel tussentijds opzegbaar is. Voor opzegging van zo’n overeenkomst is in beginsel wel een voldoende zwaarwegende grond nodig, dat stelde de Hoge Raad in het arrest Golden Earring/Nanada [1]. Dit is het geval omdat de exploitant over het algemeen veel investeert in de exploitatie van een werk. Meestal gaat het om een producent, die grote bedragen uitgeeft aan de promotie en verspreiding van een werk en middels de exploitatieovereenkomst die investeringen terugverdient. 

Als een exploitatieovereenkomst al langere tijd duurt en de investeringen zouden kunnen zijn terugverdiend, kan de rechter bepalen dat in dat geval geen zwaarwegende grond meer nodig is. Dit lijkt enigszins op de ‘notice of termination’, in de zin dat het een mogelijkheid biedt om een overeenkomst op te zeggen na langere tijd. In de Verenigde Staten is dit echter een vastgelegd recht met een vaststaande termijn, waar het hier waarschijnlijk af zal hangen van de investeringen die de exploitant heeft gedaan. 

Conclusie

Zeker waar het gaat om geliefde kunstwerken die wereldwijd bekend zijn, is het altijd boeiend om de auteursrechtelijke stelsels van verschillende landen met elkaar te vergelijken. Wat waar is voor de Verenigde Staten hoeft niet te gelden in Nederland. De Amerikaanse rechter heeft nog geen uitspraak gedaan en het is dus nog afwachten of Marvel klappen krijgt of juist uit zal delen. 


[1] Nanada v. Golden Earring, ECLI:HR:2017:1270 (link)

In samenwerking met Saar Hoek

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.