Liaise Advocaten logo
5 min Leestijd

Is (verhoogde) schadevergoeding bij een inbreuk op auteursrechten wel terecht?

Het komt steeds vaker voor dat bij inbreuken op auteursrechten (zoals het gebruik van foto’s zonder toestemming) schadevergoeding wordt geëist (en toegekend), die aanzienlijk hoger is dan de gebruikelijke licentievergoeding. Kan je daar iets tegen doen als je met zo’n eis tot schadevergoeding wordt geconfronteerd?

De problemen beginnen meestal met een sommatiebrief.

Daarin stelt de rechthebbende dat je inbreuk hebt gemaakt op zijn of haar auteursrecht. En dat je die inbreuk onmiddellijk moet stoppen en een flinke schadevergoeding moet betalen. Zo niet dan wordt gedreigd met een gang naar de rechter. Opvallend genoeg is het schadebedrag vaak zo hoog dat je je afvraagt of dat wel gerechtvaardigd is.

In Nederland is het zo dat bij een schending op auteursrechten (naast de afdracht van winst) in principe alleen een vergoeding van de schade kan worden gevorderd. Die schade in de meeste gevallen de (licentie-)vergoeding die misgelopen is doordat de foto zonder toestemming is gebruikt. Alles wat boven die daadwerkelijke schade uitkomt is in feite een boete. In Nederland bestaat niet het principe dat burgers elkaar een boete kunnen opleggen (tenzij ze dat bijvoorbeeld in een “boetebeding” hebben afgesproken).

Punitive damages

Dat is anders dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, waar wel een vergoeding mogelijk is van (veel) meer de daadwerkelijke schade. Denk bijvoorbeeld aan de zaak van de hete koffie van McDonalds die tot ernstige brandwonden leidde, waardoor McDonalds het drievoudige van de werkelijke schade moest betalen. Dat heet punitive damages.

Toch komt het regelmatig voor dat inbreukmakers ook door de Nederlandse rechter worden veroordeeld om meer dan de daadwerkelijke schade te vergoeden (in ongeveer de helft van de zaken), ondanks dat wij het systeem van de punitive damages niet kennen.

Wat kan je doen als je met zo’n hogere eis tot schadevergoeding geconfronteerd wordt?

In verscheidene zaken met betrekking tot Getty Images (en soortgelijke gevallen) is door Getty aangevoerd dat door het gebruik zonder toestemming afbreuk is gedaan aan de “exclusiviteit” van het gebruikte werk (in die gevallen een foto). Omdat de schade ten gevolge daarvan moeilijk te berekenen is, wordt in veel gevallen aangehaakt bij algemene voorwaarden van bijvoorbeeld de eiser zelf of Pictoright. Daarin staat bijvoorbeeld dat als een foto zonder toestemming is gebruikt, de gebruiker een vergoeding van 200% van de normale licentievergoeding verschuldigd is.

Daarnaast wordt vaak ook vergoeding van een tamelijk hoog bedrag aan advocaatkosten gevorderd, die zouden zijn gemaakt voor het beoordelen van de inbreuk en het schrijven van de sommatiebrief.

Argumenten tegen hoge schadevergoeding

Daar is wel iets tegenin te brengen. Of er nu toestemming is verkregen of niet, de “exclusiviteit” wordt immers in beide gevallen in dezelfde mate beperkt. Waarom dan bij gebruik zonder toestemming meer afbreuk zou worden gedaan aan de exclusiviteit dan met licentie, is discutabel. Bovendien gaat het in veel gevallen om stockfoto’s die je overal al tegenkomt (zo lijkt deze callcentermedewerkster echt overal te werken), dus die (afbreuk aan) exclusiviteit zal in veel gevallen wel meevallen.

Daar komt bij dat de algemene voorwaarden van de eiser of bijvoorbeeld Pictoright in veel gevallen niet van toepassing zijn. Er is immers geen overeenkomst (zoals een licentie) tussen de eiser en de inbreukmaker, waarin dat is afgesproken. Een ander argument kan zijn dat het verhogen van de “schadevergoeding” leidt tot punitive damages, wat in het Nederlandse recht in principe geen plaats heeft (waarover hieronder meer).

En de advocaatkosten?

De eiser heeft weliswaar aanspraak op vergoeding van kosten, maar in veel gevallen gaat het om kosten voor het versturen van een standaardbrief waarvan nog slechts een aantal specifieke punten moeten worden ingevuld. Diezelfde brief is in het geval van Getty al naar honderden, zo niet duizenden anderen gestuurd. De vergoeding die daarvoor wordt gevraagd is in veel gevallen veel hoger gebleken dan de daadwerkelijk gemaakte kosten. Dat kan dan ook een argument zijn om die kosten tegen te spreken.

Argumenten voor hoge schadevergoeding

Wat betreft de verhoogde schadevergoeding heeft de Europese rechter onlangs geoordeeld dat het op grond van Europees recht (met name de “Handhavingsrichtlijn”) niet verboden is een schadevergoeding toe te kennen die is gefixeerd op een vast bedrag (bijvoorbeeld 200% van de licentievergoeding), en niet noodzakelijk gelijk is aan de opgevoerde daadwerkelijk geleden schade. Sterker nog: de lidstaten zijn verplicht om maatregelen tegen inbreuken te nemen die “doeltreffend, evenredig en afschrikkend” zijn.

De Nederlandse rechter heeft dus (bij inbreuken op auteursrechten) wel de vrijheid gefixeerde schadevergoedingen toe te kennen (die mogelijkheid is ook in de Nederlandse Auteurswet opgenomen). Dat dient volgens de Europese rechter ook als een soort vangnet voor schade die moeilijk te concretiseren is. De verhoging van de licentievergoeding mag echter niet te hoog zijn, omdat in zo’n geval mogelijk misbruik wordt gemaakt van de mogelijkheden om tegen een inbreuk op te treden. Het argument van het verlies van exclusiviteit kan de eiser dan mogelijk wel gebruiken (mits voldoende onderbouwd) dat er een bepaald bedrag aan schade bestaat, maar het is niet noodzakelijk dat het wordt specifiek wordt berekend.

Conclusie

Kortom, het bedrag dat in een sommatiebrief wordt gevorderd is lang niet altijd het bedrag dat je moet betalen. Het loont dan ook om daar kritisch naar te kijken, bijvoorbeeld door de geëiste schadevergoeding te vergelijken met de gebruikelijke licentievergoeding (die je bij Getty hier kunt checken. En door erachter te proberen te komen (bijvoorbeeld via Google) of de sommatiebrief die je hebt ontvangen niet ook aan een heleboel anderen al is verstuurd. De daarvoor gemaakte advocaatkosten zullen dan waarschijnlijk wel meevallen.

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.