Liaise Advocaten logo

ThiemeMeulenhoff

“Auteursrecht is ons levenssap. We proberen met ThiemeMeulenhoff steeds maximaal één stapje voorop te lopen."

Interview bij ThiemeMeulenhoff
ThiemeMeulenhoff
ThiemeMeulenhoff is een educatieve uitgeverij en ontwerper van leerprocessen voor het basisonderwijs, middelbare scholen en beroepsonderwijs.
ThiemeMeulenhoff website

Als de ontwikkelingen op het gebied van technologie heel snel gaan, maar het in het onderwijs lang duurt voor nieuwe manieren van leren omarmd kunnen worden, wat doe je dan als educatieve uitgever?

Eric Razenberg, CEO van ThiemeMeulenhoff, vertelt.

“Het begint bij het curriculum. SLO, de organisatie van de Rijksoverheid die zich buigt over leerplanontwikkeling, stelt dit op. Zij gaan over het wat: wat moeten de kinderen leren om voorbereid te zijn voor het vervolgonderwijs of de maatschappij? Als dat duidelijk is, gaan wij aan de slag met de ‘hoe’-vraag. Hoe gaan we het die kinderen leren? Dan maken we een opzet van de methode. Die leggen we voor aan docenten en auteurs en dan gaan we aan de slag om het te maken. Dit proces duurt voor elke methode plusminus twee jaar.”

Ontwikkelingen in het onderwijs

De vraag is altijd of educatieve uitgevers de motor achter de ontwikkelingen zijn of dat zij die alleen volgen. “We gaan niet over wat er op scholen geleerd wordt – dat beslist de overheid. Dus daar zijn we zeker niet de motor. Zo is er momenteel veel aandacht voor taal, rekenen en lezen: bij veel kinderen zijn die basisvaardigheden niet goed genoeg. Die vakken krijgen daarom in het curriculum de nadruk, samen met digitale geletterdheid en burgerschap. Wij zorgen vervolgens dat de methodes die wij ontwikkelen aansluiten bij het curriculum.

We zijn dus niet leidend in wat er wordt geleerd, maar hebben wel een visie HOE kinderen en jongeren leren. Daar speelt onze kennis van educatieve processen en over wat werkt in leren en lesgeven een grote rol. Wij besteden veel aandacht aan learning design: welke wetenschappelijke inzichten zijn er over effectief leren, hoe passen we die principes toe, in welke mal gieten we de stof, welke structuur werkt het beste, wat zijn inspirerende werkvormen? Zo proberen we leerlingen uit te dagen en kwalitatief de beste methode te maken.”

Lees ook:
Eric aan het woord

“We blijven scholen prikkelen met innovatieve lesmethoden, in het belang van het onderwijs.”

Helaas reageert het onderwijs maar traag, stelt Eric. “We proberen met ThiemeMeulenhoff steeds maximaal één stapje voorop te lopen. ‘Loop’ je harder? Dan laten scholen je methode links liggen. We hebben een keer miljoenen gestoken in een platform voor gepersonaliseerd leren, maar daar zat niemand toen op te wachten. Leraren vonden het gaaf en veelbelovend, maar durfden het niet in gebruik te nemen omdat zij niet konden doorzien wat de computer precies deed. Ze voelden zich, terecht natuurlijk, verantwoordelijk voor het leerproces van kinderen en de computer was voor hen een ‘black box’. Wij denken dat leraren er in deze tijd anders mee om zouden zijn gegaan. We blijven scholen prikkelen met innovatieve lesmethoden, in het belang van het onderwijs, maar we stemmen het nu beter af op het tempo van het onderwijsveld.”

Hoe zit het dan met de positie van Nederland ten opzichte van de rest van de wereld? Lopen we voor op het gebied van onderwijsinnovatie, of juist achter?

“Voor, absoluut. Innovaties voor het onderwijs komen veelaluit Silicon Valley of de UK en worden vaak voor het eerst internationaal uitgeprobeerd in landen als Denemarken, Israel en Nederland. Dat zijn voor bedrijven in de VS en het VK de drie springplanken naar de rest van de wereld. We hebben een op innovatie gerichte economie: Nederland staat bekend als een land dat makkelijk nieuwe dingen in gebruik neemt en vervolgens kan uitventen naar andere landen. Zo lopen we bijvoorbeeld wel tien jaar voor op Duitsland, zeker met het adopteren van technologie in het onderwijs. Wel valt het ook in Nederland nog tegen, zeker als je bedenkt dat de internetpenetratie in ons land 99% is. Dan is het toch vreemd dat slechts de helft van de basisschoolleerlingen in Nederland op school beschikking heeft over een laptop of tablet. Desondanks zijn wij in Nederland dus veel verder dan de rest van de wereld.”

Eric heeft in zijn carrière bij ThiemeMeulenhoff veel veranderingen in gang kunnen zetten. ThiemeMeulenhoff is een sterk merk, maar Eric moest ook een paar keer terugschakelen. “Ik heb een paar jassen moeten uittrekken als het gaat over mijn ambities en enthousiasme. Innovatie in onderwijs kost gewoon tijd, dat blijkt. Eerlijk gezegd moet ik nog zien dat ik het mee ga maken dat elke school optimaal gebruik maakt van de technologische mogelijkheden.”

Op kantoor bij ThiemeMeulenhoff

“Er wordt vaak gezegd dat leraren niet willen innoveren. Dat is onzin. Het is zeker geen onwil. Ik denk dat ze in het huidige onderwijssysteem aan het ‘overleven’ zijn.”

Er is een groot lerarentekort en dus moeten zij soms meerdere klassen in de gaten houden. Is een volle klas een veilige leeromgeving voor leraren om iets nieuws te proberen? Nee. Als je een foutje maakt, ben je een kwartier bezig om de klas weer bij de les te krijgen. Je verliest je geloofwaardigheid. Leraren hebben absoluut de ambitie om dingen te leren en om zich te verbeteren, maar krijgen de gelegenheid niet. Schoolleiders moeten zorgen dat hier ruimte voor is en dat leraren het langzaam maar zeker kunnen implementeren. Mijns inziens ontbreken vaak de leiderschapskwaliteiten die de 21e eeuw vraagt bij directeuren en schoolbesturen om dit te verwezenlijken.”

Advocaat voor uitgeverijen

Educatieve uitgevers lopen tegen verschillende juridische vraagstukken aan. “Om maar meteen met de deur in huis te vallen: auteursrecht is ons levenssap. Een tijd geleden is er een zaak geweest tegen een platform dat een slimme online oplossing had bedacht om rekenen leuker te maken voor basisschoolleerlingen. Zij hadden een rondje gedaan bij verschillende uitgevers om te vragen of zij de content van hunmethodes mochten gebruiken, maar hadden overal ‘nee’ gekregen. Toen hebben ze het maar gewoon gekopieerd, van meerdere uitgevers … Tja, zo kan het ook. Uiteraard hebben wij hier collectief tegen opgetreden. We bundelden de krachten met andere uitgevers en startten een zaak. Maar de tegenpartij kreeg er lucht van, reageerde razendsnel en verving alle gekopieerde content. Dit zijn zaken waar advocaten zoals Jetse ons bij helpen.”

In gesprek met elkaar

Ook AI brengt grote uitdagingen met zich mee op het gebied van auteursrecht. “Als je een tekst door ChatGPT laat schrijven, zitten er geen auteursrechten op. Maar hoe kunnen we straks nog bewijzen dat het onze teksten door onze auteurs geschreven zijn en niet door AI?”

Een ander hot topic is privacy, legt Eric uit. “In 2015 was er een prikkelend item bij RTL nieuws. De titel was: ‘De gegevens van twee miljoen scholieren kunnen zomaar op straat komen te liggen’. Dit was natuurlijk zwaar overdreven, maar ineens was er veel aandacht voor het feit dat gegevens van kinderen en jongeren in handen zijn van educatieve uitgevers. De overheid wilde met spoed met ons in gesprek over hoe wij de privacy van deze leerlingen en studenten waarborgen. Daar kwam uiteindelijk het Privacyconvenant Onderwijs uit voort, waarin alle afspraken staan die we daarover hebben gemaakt. Dit convenant wordt regelmatig herzien en aangepast aan de nieuwe ontwikkelingen en omstandigheden.”

Als uitgever wil je de data die je hebt gebruiken om je producten (methodes) beter te maken en leerprocessen te optimaliseren, afgestemd op de behoeften van leerlingen en studenten. “Het is namelijk interessant, vooral in digitale leeromgevingen, om de data te analyseren en de leerling uitdagender of juist eenvoudiger vraagstukken voor te leggen als deze daar behoefte aan heeft. De ruimte om de data op die manier te gebruiken, is momenteel helaas nog beperkt.”

Interview bij ThiemeMeulenhoff

AI in het onderwijs

Als we inzoomen op AI (waarin ook veel data gebruikt wordt): wat is de invloed van deze slimme tools op het onderwijs? Dat het voor scholen een grote uitdaging is, blijkt al. “Het hoger onderwijs gebruikt bijvoorbeeld software voor plagiaatcontrole. Als je lappen tekst van het internet haalt, herkent de software dat. Teksten uit ChatGPT (of andere tools) zijn niet herleidbaar. Een paper schrijven is daarmee ineens geen goede manier meer om te toetsen.”

Wel moeten we AI omarmen en een plek geven in het onderwijs, vindt Eric. “Het biedt ontzettend veel kansen. En ja, ook wij staan als uitgever voor uitdagingen die door AI zijn ontstaan, maar ik weet dat het niet meer weggaat. Ik doe momenteel een cursus op MIT in Amerika over de impact en mogelijkheden van AI voor onze bedrijfsstrategie, om met meer kennis op zak goede keuzes te kunnen maken voor de toekomst. Een van onze ontwerpers heeft laatst een inhoudsopgave voor een nieuwe titel laten maken door AI, zonder te vermelden dat het door AI samengesteld was. De auteurs waren onder de indruk en konden er geen speld tussen krijgen. Zulke processen versnellen met behulp van AI scheelt natuurlijk ontzettend veel tijd, waardoor wij sneller methodes op de markt kunnen brengen tegen lagere kosten. Ook kan AI worden ingezet als virtual teacher in methodes. Als een kind vastloopt bij een wiskundig vraagstuk, kan die de AI-tool raadplegen, die weer even kort uitlegt hoe het werkt, zodat het kind verder kan. Kortom: we proberen mee te surfen op de golf van AI in plaats van ons erdoor te laten overspoelen, want de impact is en blijft gigantisch en er liggen veel interessante kansen. Voor het onderwijs en dus ook voor ons.”

Lees ook:

Hoe kunnen we je helpen?

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen één werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.