Liaise Advocaten logo
6 min Leestijd

Jij bent niet de eigenaar van jouw data

Ben jij eigenaar van jouw data? Ben ik de eigenaar van mijn data?

Dat zou mooi zijn want data zijn goud. Goud dat gedolven wordt. En mijn data door mijzelf in samenwerking met intelligente apparaten om mij heen: in samenwerking met mijn auto bijvoorbeeld. Mijn auto vertelt TomTom waar de files staan om TomTom in staat te stellen slimmere routes te berekenen zodat mensen die dachten rustig te wonen al het vrachtverkeer naar Sliedrecht over hun rustieke weggetje krijgen: maar wel 1 minuut sneller en 350 meter korter dan via de met file volgeladen snelweg. En een Amerikaans advertentienetwerk krijgt mijn surfdata (doordat ik ooit eens ergens op een website ben doorgesurft ondanks de waarschuwing dat er cookies gedropt zouden worden) en gebruikt die om mij te vertellen wat ik wil hebben. Want die big data maken dat dat netwerk dat beter weet dan ik.

Maar van wie zijn die data? Ik maak ze aan. Ik lever ze. Zonder mij geen big data. Ook geen small data trouwens. Ik zou er als maker toch wat over te zeggen moeten hebben. Zou je denken. Je zou denken dat ze van mij zijn. Mijn eigendom zou je denken.

Maar dat is niet zo.

Allereerst: wat is eigendom eigenlijk? Dat is dat je iets mag doen met dat wat je in eigendom hebt, wat een ander niet mag. Het betekent dat je met, bijvoorbeeld, je fiets mag fietsen en anderen niet. Maar ook dat je hem door midden mag zagen, mag verkopen of verhuren bijvoorbeeld. Kortom: je hebt een exclusieve relatie met je fiets. Niemand mag wat jij ermee mag. Dat geldt ook voor een liedje of een gedicht dat je schrijft. Niemand mag dat publiceren zonder dat jij dat wilt. Jij bent de “intellectueel” eigenaar, de auteursrechthebbende.

En nu dan mijn big data. Is er data eigendom? Of data intellectueel eigendom? Ben ik eigenaar van mijn data? Of jij eigenaar van jouw data?

Ik heb het over de data die ik met allerlei apparaten genereer. Via mijn auto, via Toon, via surfen, etc. Maar ook data die ik met mijn belastingopgave, inschrijving bij de Kamer van Koophandel en via het kadaster genereer. En over de data die ik aan winkeliers geef. Of ze, de winkeliers, nu achter de toonbank of op een server staan.

Welnu: er is wel een soort “data eigendom” (en straks komt er nog een “bedrijfsgeheimen” eigendom bij), maar de gelukkige eigenaar dat ben ik niet. Dat kan alleen iemand anders zijn: iemand die veel geld en/of moeite heeft gestoken in systemen om mij te volgen of om die data te verzamelen. Een “databankenproducent”. En zelfs die producent is lang niet altijd eigenaar. Het kadaster bijvoorbeeld wordt nooit databankenproducent (kan ik allemaal uitleggen maar dan wordt dit een heel lange blog). En of zo’n databankenproducent nu echt eigenaar is van mijn data is maar de vraag. Ik kan mijn data zelf gewoon ook aan anderen blijven geven. Er zijn zomaar honderden advertentienetwerken die soms dataproducent zijn. Die databankenproducent is dus alleen “eigenaar” van mijn data die hij zelf heeft verzameld. Dat is niet écht exclusief dus.

En ikzelf? Ik heb wel rechten met betrekking tot mijn data. Maar lang niet met betrekking tot al mijn data. En al die (bescheiden) rechten hebben er dan toch vooral betrekking op dat ik nee kan zeggen. Dus ik kan dat advertentienetwerk in de VS verbieden mijn cookiegegevens verder te gebruiken. In theorie. En de volgende keer geef ik toch wel weer mijn toestemming om cookies te droppen. Ook ik wil immers per seconde weten wat er in de wereld gebeurt en dat kan alleen door mijn data aan die netwerken te geven.

Belangrijk is ook dat zodra mijn data zijn geanonimiseerd, ik er helemaal niets meer over te zeggen heb. Dan heb ik gratis en voor niets bijgedragen aan een beter product van, zeg, TomTom of aan de loadbalancing van de energiecentrales waar Eneco inkoopt. Dat is natuurlijk goed voor de wereld en daarmee goed voor mij maar de vraag is toch of ik niet beter gecompenseerd zou moeten worden dan met louter dankbaarheid en een betere wereld. Als dankbaarheid voldoende zou zijn, hadden we geen kapitalisme nodig. Maar zover is het niet en zover gaat het misschien wel nooit komen. Anonieme data zijn vogelvrij. En alleen de databankenproducent heeft ook op anonieme data soms een beperkt eigendomsrecht.

Ik kan natuurlijk dwarsliggen. Om deze vermeende oneerlijkheid te straffen. Ik kan weigeren mijn data af te geven. Ik trek de stekker uit de zender in mijn auto, ik delete mijn cookies en ik surf anoniem. Dan heeft niemand mijn data. Dat hou je alleen nauwelijks vol. Zonder nu.nl kan ik misschien wel oud worden (een nieuwsarm kluizenaarsbestaan) maar ik zal toch als ik iets koop mijn gegevens moeten overhandigen. Anders lukt het niet en wordt, bijvoorbeeld, elektronisch betalen al onmogelijk. Data zijn dan ook nodig voor ons, als mensheid. Data zijn het glijmiddel van alle menselijk contact. En niet alleen van vrijblijvende contacten op Facebook. De belastingdienst moet mij ook kunnen vinden. En de deurwaarder…. En zelfs als het lukt, dat geheimhouden, wonen we dan in een betere wereld?

Het is met mijn data dus eigenlijk net als met het recept van Coca Cola: het recept is geen onderwerp van een eigendomsrecht. Coca Cola heeft geen octrooi en geen auteursrecht. Coca Cola doet niet meer dan het recept al decennia heel goed geheim houden. Zij alleen kunnen erbij. Zij alleen kunnen fabrieken bouwen die het recept brouwen. Eigenaar zijn ze niet maar het resultaat is vergelijkbaar: een exclusieve relatie tot hun recept.

Dat geldt ook voor mijn eigen data: ik ben er geen eigenaar van. De enige manier om je een beetje eigenaar en exclusief te voelen, is om ze geheim te houden. Maar ja: dan weet ook niemand wat een geweldig mens ik eigenlijk ben…. En ikzelf weet niet wat ik wil hebben omdat ik geen reclame zie die mij vertelt wat ik wil hebben. En de ijskappen smelten omdat Eneco de centrales niet goed kan laten inregelen en ook doordat iedereen in de file staat omdat TomTom niet in staat wordt gesteld de handigste route te vinden. Het enige voordeel is dat als het hier goed fout gaat, laarzen in de straten, en ik moet onderduiken, het een verdomd stuk lastiger is om me te vinden. Dat dan weer wel.

Wij zijn dus geen eigenaar van onze data. Alleen als we ze geheim houden hebben we er grip op. Maar ook de dataverzamelaar is geen eigenaar of op zijn best een halve. En als we onze data geheim houden om ze nog een beetje exclusief te houden, loopt gans het raderwerk vast. En dat is maar zelden goed nieuws.

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.