Liaise Advocaten logo
4 min Leestijd

Een nieuw en Europees persoonlijkheidsrecht

Persoonlijkheidsrechten zijn rechten die de Auteurswet aan de maker geeft en die de maker behoudt, ook nadat hij zijn auteursrecht heeft overgedragen. Van sommige persoonlijkheidsrechten kan geen afstand worden gedaan. De Nederlandse Auteurswet somt de persoonlijkheidsrechten op in artikel 25 Aw. Artikel 45e Aw. verleent een filmmaker nog enkele additionele persoonlijkheidsrechten.

De rechten die meestal stof voor discussie of rechtszaken opleveren zijn het recht van de maker om zich te verzetten tegen wijzigingen in zijn werk (tenzij dat in strijd met de redelijkheid zou zijn) en het recht om zich te verzetten tegen ‘elke misvorming, verminking of andere aantasting van het werk, welke nadeel zou kunnen toebrengen aan de eer of goede naam van de maker of aan zijn waarde in deze hoedanigheid’.

Een bekend voorbeeld van het inroepen van persoonlijkheidsrechten is Marga Minco die bezwaar maakte tegen de wijze waarop haar boek Het Bittere Kruid was verfilmd. Samuel Beckett maakte bezwaar tegen de opvoering van zijn toneelstuk Wachten Op Godot door vrouwen. En de kunstenares Irene Verbeek die de nieuwe kleur van het interieur van de Groninger Stadsschouwburg niet waardeerde, omdat die afbreuk deed aan haar plafondschildering (die was gemaakt toen het interieur een andere kleur had).

De persoonlijkheidsrechten zijn ook een gebied waar het verschil tussen de Anglo-Amerikaanse en de Europees-continentale opvatting van het auteursrecht het duidelijkst naar buiten komt. Anglo-Amerikaanse auteursrechtjuristen hebben veel minder met persoonlijkheidsrechten dan bijvoorbeeld Franse auteursrechtdenkers. (In Frankrijk zijn de persoonlijkheidsrechten zelfs eeuwigdurend.)

Europa, althans de Europese Unie, bron van wetgevingsinitiatieven op het gebied van het auteursrecht, heeft de persoonlijkheidsrechten altijd met rust gelaten. Er waren en zijn geen plannen voor harmonisatie (ongetwijfeld mede vanwege het grote culturele verschil tussen Engeland enerzijds en ‘het continent’ anderzijds). Maar volgens mij heeft het Hof van Justitie van de EU nu toch een geheel nieuw en waarlijk Europees persoonlijkheidsrecht geïntroduceerd.[1]

De zaak Deckmyn c.s. / Erven Vandersteen gaat over een parodie op Suske en Wiske. Het Vrijheidsfonds VZW, een aan het Vlaams Belang gelieerde organisatie, heeft de omslag van het album De Wilde Weldoener bewerkt (geparodieerd) en in een kalender opgenomen. De versie van het Vlaams Belang laat de burgemeester van Gent zien, zwevend boven en geld uitstrooiend over figuren die en gekleurd zijn en gekleed zijn op een wijze die we verwachten aan de overzijde van de Middellandse Zee. De Erven Vandersteen zijn het er niet mee eens en dagen het Vlaams Belang voor de rechter wegens auteursrechtinbreuk. Het Vlaams Belang beroept zich op de parodie-exceptie. De parodie is een beperking op het auteursrecht en staat behalve in de Belgische auteurswet ook in de Auteursrechtrichtlijn 2001/29EG. De Belgische rechter stelt vragen over de uitleg van het Europese begrip parodie.

Uit de beantwoording van de vragen door het Hof volgt dat in dit geval naar Europees recht sprake is van een parodie en dat de Erven Vandersteen niet tegen de parodie kunnen optreden. Althans …

In de procedure merken de Erven Vandersteen op dat zij, althans het werk Suske & Wiske, niet geassocieerd wil worden met een discriminerende boodschap. Het Hof doet dan de volgende uitspraak:

“In deze omstandigheden hebben de houders van de rechten bedoeld in de artikelen 2 en 3 van richtlijn 2001/29 [lees: auteursrechthebbenden – RW], zoals Vandersteen e.a., in beginsel er rechtmatig belang bij dat het beschermde werk niet met een dergelijke boodschap wordt geassocieerd.”[2]

Dit is een algemene, ongeclausuleerde opmerking (de omstandigheden waarnaar wordt verwezen betreffen de discriminerende boodschap van de parodie) en kan worden toegepast op alle beperkingen en excepties in het auteursrecht.[3]

Heeft Dick Bruna er niet rechtmatig belang bij dat Nijntje niet wordt geassocieerd met drugsgebruik? Hij verloor nog niet zo lang geleden bij het Hof Amsterdam zijn zaak over de parodieën op Nijntje.[4]

Dick Bruna beriep zich precies op hetgeen ook de Erven Vandersteen aanvoerden: Bruna wilde niet dat Nijntje werd geassocieerd met drugsgebruik, grof taalgebruik, agressiviteit en intolerantie. Het Hof oordeelde echter dat een geslaagd beroep op de parodie-exceptie een beroep van de maker op zijn persoonlijkheidsrechten uitsluit.[5]

Is het een juiste beslissing van onze Europese rechter? Nee, volgens mij niet.

Niet alleen zal een ieder die de parodie ziet begrijpen dat de Erven Vandersteen of in andere gevallen de maker niet achter de boodschap staan (zo denkt toch ook niemand dat Dick Bruna het snuiven van coke propageert), reeds om die reden is er geen associatie tussen de maker of het werk en de boodschap van de parodie.

Maar ook was juridisch juister geweest indien het Hof had gezegd: op grond van uw auteursrecht kunt u zich niet tegen de discriminerende boodschap verzetten, maar het staat u, Erven Vandersteen, evenals ieder ander, vrij om zich op andere (wettelijke) gronden te verzetten tegen deze discriminerende boodschap.

[1] HvJEU 3 september 2014, IEF 14169, zaak C-201/13 (Johan Deckmyn en Vrijheidsfonds VZW/ Helena Vandersteen e.a.

[2] Rechtsoverweging 31

[3] Bovendien komt deze beperking kennelijk niet alleen aan de maker(s) toe, maar aan alle rechthebbenden, ook rechtsopvolgers van de maker(s), zoals de Erven Vandersteen.

[4] Hof Amsterdam 13 september 2011, Bruna/Punt.nl, IEPT20110913 (hier)

[5] Rechtsoverweging 4.16

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.