Liaise Advocaten logo
5 min Leestijd

Een kwestie van (auteursrecht op) smaak

Binnenkort horen we of smaak auteursrechtelijk beschermd kan worden. De makers van Heks’nkaas stapten naar de rechter omdat dat de smaak van de kruidenroomkaas van Wittewievenkaas hen toch wel erg deed denken aan de smaak van hun eigen romige goedje. In deze smakelijke procedure zal de rechter binnenkort zijn oordeel vellen.

Mocht je de claim al iet wat opmerkelijk vinden, indien de rechter de makers van Heks’nkaas volgt in hun opvatting dan zijn de - wellicht auteursrechtelijk beschermde - rapen pas echt gaar. Auteursrecht op smaak kan in de praktijk tot nogal bizarre gevolgen leiden.

Uit vaste rechtspraak volgt dat een werk auteursrechtelijk beschermd is wanneer het vatbaar is voor menselijke waarneming, het een eigen oorspronkelijk karakter heeft en een persoonlijk stempel van de maker draagt. Met enig creatief vermogen wordt hier vrij snel aan voldaan. Waar een tekst, tekening of andere creatie nog wel op creativiteit en originaliteit beoordeeld kan worden lijkt dat ons voor smaak toch een tikkeltje lastiger. Want kunnen we met het erfgoed dat er aan smaken bestaat überhaupt nog origineel zijn? En wie gaat, als er toch nog originele smaken gecreëerd kunnen worden, beoordelen of het ene baksel hier wel en het andere baksel hier niet hier aan voldoet? Een rechter met passie voor koken? Of zullen hiervoor “smaakspecialisten” in het leven geroepen worden en zullen die vervolgens een verslag moeten schrijven over de overeenkomsten in smaak? Lastig.

Dan volgt meteen de vraag: wie is nu eigenlijk de maker? Degene die de samenstelling van de smaak heeft bedacht? Maar dat zou, nog even terugkomend op de baksels, niet fair zijn voor bijvoorbeeld de kneeder. Want de ene kneeder is de andere niet en dit kan desastreuze gevolgen hebben voor die ooh zo bijzondere creatieve eigen smaak…

Wie mag er vervolgens met de smaak aan de haal gaan? Een auteursrechtelijk beschermd werk mag namelijk alleen met toestemming van de maker worden geopenbaard en verveelvoudigd. Dat kan voor nogal wat problemen zorgen zo op de vrijdagavond tijdens een dinertje met vrienden. De finishing touch in je pompoensoep, een toefje kruiden roomkaas, zal maar net dezelfde smaak bevatten als het romige goedje van Heks’nkaas. Is dat dan een openbaarmaking? Voor een dinertje in eigen woning zou er wellicht een beroep gedaan kunnen worden op een uitvoering in besloten kring (artikel 12 lid 4 Aw), hiervoor is geen toestemming van de maker vereist. Maar hoe zit dat dan voor een restaurant?

Wat nu als je vrienden de finishing touch ook in hun pompoensoep willen introduceren en jij het recept van de roomkaas voor hen opschrijft. Of stel je voor: de soep mét de toef roomkaas wordt zo’n succes dat zelfs Jamie ’m zijn kijkers niet wil onthouden. Zijn dit dan openbaarmakingen? Wellicht niet want zowel in het recept als op tv is de smaak niet waarneembaar en dat is nu juist wat auteursrechtelijk wordt beschermd.

En wat als je het soepje met inbreukmakende finishing touch alleen voor jezelf kookt, is er dan sprake van een in het auteursrecht toegestane kopie voor eigen gebruik? En heb ik hiermee een exemplaar van de heks’nkaas verveelvoudigd (art. 16b Aw) of is er net als een usb-stick sprake van een drager (het gerecht) dat bestemd is om het werk (de smaak) weer te geven? In dat geval is volgens de wet een billijke vergoeding verschuldigd. Het zal nog reuze interessant worden, hoe en waarover zo’n vergoeding zal moeten worden berekend? Een speciale tax op ons voedsel?

Indien een nieuw oorspronkelijk werk ontstaat is niet langer sprake van een auteursrechtinbreuk (zie artikel 13 Aw). Wanneer zou er in de keuken precies een nieuw oorspronkelijk werk ontstaan? Zou dit al het geval zijn bij de op heks’nkaas lijkende roomkaas doordat het in de pompoensoep wordt gekledderd? Of blijft de roomkaas an sich een openbaarmaking? Moeten chefs zich straks gaan afvragen of een smaak beschermd is, en zo ja of ze genoeg variatie hebben aangebracht zodat niet langer sprake is van een inbreukmakende verveelvoudiging, pffff.

En wat als ik de gevarieerde smaak van deze chef vrijdagavond - als tweede gang - voor mijn vrienden tracht na te maken waarbij ik volledig uit de bocht schiet met het zout. Bij het serveren vertel ik er trots bij dat het een remake is van de chef. Dan moet dat toch een inbreuk op de persoonlijkheidsrechten van de beste man opleveren? In het auteursrecht hoef je namelijk niet te dulden dat een ander (zoute) wijzigingen in jouw werk aanbrengt (artikel 25 lid 1 sub c Aw).

Zou smaak auteursrechtelijk worden beschermd dan zou een beroep op uitzonderingen in de auteurswet mogelijk moeten zijn. En dat levert bizarre vragen op als: zou je een smaak kunnen citeren? Want als er geciteerd wordt in een serieuze context dan is al snel sprake van een geldig citaat (artikel 15 a Aw). En laat die pompoensoep met romige kaas nou net een bloed serieus soepje zijn.. Maar wellicht is hier eerder sprake van incidentele verwerking. Hiervan is sprake als het werk (de smaak) als onderdeel van ondergeschikte betekenis in een ander werk wordt gebruikt. Hier vormt de roomkaas een onderdeel van de pompoensoep, of dat een incidentele verwerking oplevert valt wellicht nog over te twisten. Maar wat nu als dat soepje de aftrap is van een tig-gangen menu, dan zal de roomkaas waarschijnlijk wel van ondergeschikte betekenis zijn.

Goed, ons punt is duidelijk: auteursrecht op smaak levert bizarre taferelen op. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de smaak-parodie, kun je nagaan.

Deze blog is in samenwerking met Roland Wigman geschreven.

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.