Liaise Advocaten logo
6 min Leestijd

Ondernemers, Vergeet Akte van Overdracht Intellectueel Eigendom Niet

Vaak denken ondernemers aan vrijwel alle juridische sores (algemene voorwaarden CHECK; privacy statement CHECK; aandeelhoudersovereenkomst CHECK) maar vergeten het intellectueel eigendom. En meer specifiek de akte van overdracht van intellectueel eigendom (IE). Dat kan vervelende gevolgen hebben.

Om welke IE-rechten gaat het dan? Voor beginnende producenten kunnen dit de auteursrechten van de schrijvers op het script zijn. Voor start-ups de auteursrechten van de softwarebouwer, de designer of de tekstschrijver van je nieuwe website. Of de auteursrechten van ingeschakelde freelancers, bijvoorbeeld een meubel of kledingontwerper die bij drukte wat extra mankracht inschakelt. Maar denk ook aan de fotograaf die wat kiekjes schiet van het kantoorpand voor op al je social media-kanalen.

Message clear, aan de overdracht van intellectueel eigendom wordt in de meest uiteenlopende situaties vaak niet gedacht. Maar is dat erg? Nou, op het moment dat er auteursrechten zijn ontstaan, best wel. Wanneer er over de auteursrechten namelijk niets is geregeld dan geldt dat de maker gaat over het gebruik hiervan. Dus als je ruzie krijgt met de websitebouwer dan sta niet in een sterke positie – het intellectueel eigendom van de code ligt namelijk niet bij jou maar bij de bouwer.

Is er auteursrecht en wie bezit het?

Om te beoordelen of je auteursrechten moet laten overdragen, zul je allereerst moeten beoordelen of er auteursrechten zijn ontstaan en vervolgens wie die auteursrechten dan bezit.

Ontstaan

Auteursrechten rusten op ieder gecreëerd werk, zowel een tekst, beeld, foto of iedere andere creatie waarbij creatieve keuzes zijn gemaakt. In het recht hoef je daar overigens geen Pablo Picasso of Milan Kundera voor te zijn, ook een tekstfragment van elf woorden kan in de juridische wereld als reuze creatief worden beschouwd.

Daarnaast moet het werk oorspronkelijk zijn. Concreet betekent dit dat het nog niet mag bestaan. Grosso modo kun je dus stellen dat zolang er niets van een ander wordt gepikt aan het oorspronkelijkheidsvereiste wordt voldaan.

Bezit

De auteursrechten berusten in principe bij degene die het werk heeft gecreëerd. Dit vindt volautomatisch plaats, daar komt geen register, inschrijving of copyrightteken aan te pas.

In het geval dat er wordt samengewerkt bij het creëren van een werk (bijvoorbeeld een kledingontwerper die samen met een freelancer een tropische print voor op de badpakken ontwerpt) dan bezitten de freelancer en de kledingontwerper samen de auteursrechten op die tropische print.

En de werknemer dan?

De auteursrechten rusten niet automatisch bij de maker wanneer het maken van bepaalde werken behoort tot de taak van de werknemer. In zo’n geval wordt de werkgever als maker aangemerkt (werkgeversauteursrecht). Mocht je dus een programmeur of kledingontwerper in dienst hebben wiens daily business het programmeren van websites is of het ontwerpen van kleding, dan hoef je als werkgever niet nog apart de auteursrechten te laten overdragen. Maar werk je op basis van een opdrachtovereenkomst dan worden intellectueel eigendom  dus niet automatisch overgedragen en zal je hiervoor wel iets moeten regelen.

Conclusie: ieder werk dat enigszins creatief is en dat niet ordinair gejat is, wordt automatisch auteursrechtelijk beschermd. Het intellectueel eigendom op dit werk berust, indien daarover niets wordt afgesproken en geen sprake is van werkgeversauteursrecht, bij de maker van dat werk.

Gebruik van een auteursrechtelijk beschermd werk

Hiervoor schreef ik al dat de auteursrechten in principe berusten bij de maker van het werk. Consequentie hiervan is dat alleen de maker of degene die hij hiervoor toestemming heeft gegeven het werk mag gebruiken of wijzigen.

In de voorbeelden die ik al aanhaalde bepaalt in zo’n geval dus de softwarebouwer, designer, tekstschrijver, ingeschakelde freelancer en tot op zekere hoogte ook de scriptschrijver wat er met het door hen gemaakte werk mag gebeuren. Je hebt dan hun toestemming nodig als je van een filmscript een toneelstuk wil maken, de software wil gaan verkopen, de website live wil zetten of aan wil aanpassen. Daar komt verder nog bij dat de maker dit wél kan. De schrijver van het filmscript kan dus wel die musical maken, de websitebouwer kan de website wel live zetten (ook voor een ander) en ga zo maar door.

In het geval van gezamenlijk auteursrecht, zoals in het voorbeeld van het badpak, is voor het gebruik van de print toestemming nodig van alle makers, dus ook de freelancer.

Let dus op: wie betaalt bepaalt gaat in het auteursrecht niet op. En bepalen dat wil je nu juist net wel. Zorg er dus voor dat die auteursrechten worden overgedragen!

Vereisten aan overdracht van intellectueel eigendom: de akte

Goed, het belang van de auteursrechtoverdracht lijkt me nu wel duidelijk. Volgende vraag: hoe doe je dat? Auteursrechten kunnen alleen worden overgedragen door middel van een door partijen ondertekend schriftelijk stuk (een akte van overdracht van intellectueel eigendom). Auteursrechten kunnen dus niet per mail of mondeling worden overgedragen.

Mocht het door afstand (indien je websitebouwer bijvoorbeeld in India bivakkeert) wellicht wat onpraktisch zijn het document fysiek te laten ondertekenen dan kan dit ook door middel van een digitale handtekening. Vereist is dat de methode die hiervoor gebruik wordt voldoende betrouwbaar is, een goed voorbeeld van zo’n veilige digitale krabbel is DocuSign.

Daarnaast moet het werk waarvan de auteursrechten worden overgedragen helder zijn omschreven. Indien een freelance-ontwerper verschillende prints maakt dan zal je in de overdrachtsakte dus helder moeten formuleren dat de overdracht ziet op álle printjes die worden gemaakt in het kader van die specifieke opdracht.

Hoe omschrijf je rechten op code?

In het geval je een website laat bouwen zal je je dus goed moeten bedenken of je de auteursrechten wil hebben op het ontwerp (zodat je hier in de toekomst het één en ander kan aanpassen) of ook op de broncode (dit kan bijvoorbeeld van belang zijn als je het plan hebt de website te gaan verkopen). Zorg er dus voor dat je goed nadenkt over wat je wil met het werk en zorg dat met betrekking daarop alle rechten worden overgedragen.

Verder moet je in de akte goed omschrijven welke IE-rechten precies worden overgedragen. De maker kan het auteursrecht zowel in zijn geheel als voor een deel overdragen. In het voorbeeld van de freelance ontwerper zou het kunnen dat hij of zij met betrekking tot de tropische print alleen het gebruiksrecht wil overdragen.

Indien je als opdrachtgever de mogelijkheid wil behouden zelf nog met het tropische printje aan de haal te gaan (zoals het wijzigen van de kleuren of het toevoegen of juist weglaten van één van de palmbomen etc.) dan zal je dus in de overdrachtsakte moeten opnemen dat ook het recht om de print te wijzigen, wordt overgedragen. Het is dus belangrijk dat dit scherp geformuleerd is.

Conclusie: voorkom gezeur en regel de overdracht van intellectueel eigendom met een akte.

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.