Liaise Advocaten logo
4 min Leestijd

Inspiratie uit Hanoi

Ik stel mezelf vaak de vraag naar het nut van regels. Het nut voor de maatschappij dan. Niet voor mijzelf. Voor mijzelf weet ik al dat hun bestaan buitengewoon nuttig is: een complex stelsel genuanceerde maatschappelijk afspraken waar ondernemers een professional voor nodig hebben om er de weg in te vinden, is de basis van mijn inkomen. Ik ben de gids door dat stelsel.

En toen liep ik door Hanoi. Met mijn dierbaren. Hanoi is een kakofonie. Een voortdurend krijsconcert van getoeter. Een stroom motorfietsen/scooters beweegt zich eindeloos door de straten. Soms smal, dan rijden er zeven of acht scooters naast elkaar en soms breed: dan zijn het er misschien wel twintig. Een stroom scooters gelardeerd met auto’s, autobussen, tuk tuks en bakfietsen. Er is nooit een stilte in die stroom. Hij gaat dag en nacht door. Een nooit eindigend vals concert zonder pauze.

Er zijn maar drie regels: rechts houden (min of meer), stoppen voor een stoplicht (geen harde regel) en niet harder rijden dan 50 in de stad en 80 erbuiten. Verder niet. Geen voorrangsregels, geen delen van wegen die alleen voor fietsers/brommers zijn, geen verkeersborden en niet meer dan een stuk of 20 stoplichten voor deze miljoenenstad.

Oversteken is hallucinerend. Een droom. De oversteker moet zich in de nooit haperende stroom storten. Hij moet oversteken terwijl tientallen scooters en auto’s op hem inrijden. Een voorziene dood tegemoet treden. Maar zie: dan gebeurt het wonder: al die scooters en auto’s houden rekening met de voetganger. De een gaat voor hem langs, de ander achter hem. En zo, langzaam lopend maar met vaste tred haalt de voetganger ongedeerd de overkant. Als een langzaam bewegende rots in een rivier waar het water zich als vanzelf omheen voegt. In het begin met de zenuwen in zijn lichaam, maar naar een paar succesvolle manoeuvres, krijgt hij er bijna zin in. Het heeft iets verslavend te weten dat de dodelijke stroom te temmen is.

Je ziet in Hanoi mensen zich verzamelen op een pleintje midden op de rotonde (bijvoorbeeld bij een fontein) terwijl om dat pleintje het verkeer buldert. En dat ze, om daar te komen, niet de kortste weg nemen maar kalmpjes vanaf de uiterste zijde van de het verkeersplein rustig naar de fontein wandelen terwijl scooters, auto’s en bussen zich rond hen heen zwermen.

En het kan toeval zijn maar ik heb in de drie weken dat ik in Noord-Vietnam was geen enkel ongeluk gezien. Geen uitgebrande minibus aan de kant van de weg. Geen ambulances met langzaam draaiende lichten en mannen gebogen over iets langs de kant van de weg. Dat is me in Europa zelden overkomen.

Wat zegt dat nu over regels? Dat het er op lijkt dat een verkeer zonder regels waarbij iedere deelnemer rekening simpelweg en vanzelfsprekend rekening houdt met de aanwezigheid van de ander, aardig lijkt te functioneren. (Op het eerste gezicht dan. Dit is geen wetenschappelijke column maar een zoektocht naar een denkrichting.) Dat dus kennelijk zelfs de meest elementaire regels, de verkeersregels, ter discussie kunnen worden gesteld. Zelfs als die regels van jongs af aan tot onveranderlijk en noodzakelijk zijn bestempeld. Zodanig dat we ons een wereld die zonder die regels functioneert niet kunnen voorstellen. We moeten die wereld zien, zoals ik hem zag in Hanoi: met eigen ogen.

En wat blijkt dan? Bij afwezigheid van opgelegde regels ontstaat een omgangsvorm die leidt tot een andere, op het eerste gezicht functionerende orde. En wellicht zelfs tot efficiënter weggebruik. Want een ding is zeker: in Hanoi is de voetganger eerder aan de overkant dan wanneer hij in Rotterdam de Blaak oversteekt.

Natuurlijk is het afschaffen van regels al jaren officieel overheidsbeleid. Maar dan gaat het telkens om regels waarvan veel mensen al niet meer weten dat die bestaan. Om het verbod het tapijt uit te kloppen voor 11 uur in de ochtend bijvoorbeeld. Het gaat nooit om regels die al zo lang deel uitmaken van onze collectieve opvatting van het recht, dat het denken over het schrappen geen kans heeft. Welnu: daar komt dan nu een einde aan. Ik zal de komende zomerweken me proberen voor te stellen welke “hoekstenen” van ons recht kunnen worden weggehaald zonder dat ons fraaie bouwwerk ineen stort. Welke regelgeving of hele set regelgeving nutteloos en nodeloos complicerend is. En alleen leidt tot een grotere behoefte aan advocaten zoals ikzelf. Als dat niet een prachtig bewijs van mijn eigen altruïsme is….

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.