Liaise Advocaten logo
7 min Leestijd

Google Customer Match: zonder toestemming privacy technisch dubieus.

Veel gebruikt en waardevol: Google Customer Match. Maar vaak is toestemming nodig vanwege de privacy regelgeving. Als die nodig is en ontbreekt is Google Customer Match in strijd met de wet .

Google Customer Match. Een handig systeem om de eigen klanten te benaderen met behulp van Google. Klanten van een adverteerder zien zo zijn advertenties wanneer ze een zoekvraag intypen die verband houdt met het product van de adverteerder. Als ze tenminste ook abonnee bij Google zijn. Die klanten/Google abonnees zijn al klant, dus je mag aannemen dat de drempel om opnieuw in zee te gaan met de adverteerder lager is dan bij niet-klanten.

Bovendien kan de adverteerder een aanbod doen dat precies is toegesneden op de klant: de adverteerder kent zijn klanten immers. Kortom: veel voordelen. Het gerucht gaat dat de conversie meer dan goed is. Voorstelbaar allemaal. En prachtig natuurlijk maar er is ook een nadeel aan: Google moet om dit te kunnen doen, de beschikking  krijgen over de e-mailadressen van de klanten. En dat ligt gevoelig. Google is vanuit het oogpunt van privacy allerminst van onbesproken gedrag.

Hoe werkt het?

Een adverteerder uploadt e-mailadressen van zijn klanten naar Google. Het gaat om alle e-mailadressen of om een selectie. Afhankelijk van het doel van de upload. Google checkt welke van de geüploade e-mailadressen abonnee zijn bij Google/youtube. De adverteerder beheert zelf het bestand dat bij Google wordt gehost. Hij kan aan het bestand e-mailadressen en/of kenmerken toevoegen of verwijderen.

Vervolgens toont de adverteerder zijn klanten die ook Google abonnee zijn, speciaal op hen gerichte reclame via Google Adwords campagnes. Dat wil zeggen dat als zijn klanten bij Google zoeken op een woord (een adword) dat de adverteerder heeft “gereserveerd”(waarvoor hij het meeste betaalt), aan die klanten voor hen uitgezochte reclame wordt getoond.

Als de adverteerder e-mailadressen verwijdert uit de lijst, delete Google het kenmerk dat ze klant zijn bij adverteerder.

Een andere mogelijkheid is dat Google het geüploade bestand analyseert. Met het doel gezamenlijke kenmerken van de mensen in dat bestand te vinden. Kenmerken die daarnaast specifiek zijn voor dat bestand. De reden: het gaat om een klantenbestand dus je mag aannemen dat mensen die geen klant zijn maar wel die kenmerken hebben  sneller klant zullen worden dan mensen die die specifieke kenmerken niet hebben. De adverteerder kan vervolgens Adwords campagnes richten op deze niet-klanten met de kenmerken van de klanten. Dat zijn de look alike audiences.

De look-alike audiences blijven van Google. Google gebruikt het bestand alleen om als de adverteerder dat aangeeft, reclame van de adverteerder aan de personen in het bestand te sturen. Over de look-alike audiences gaat dit stuk verder niet. Vraag daar is alleen of de verrijking met het kenmerk “look-alike van klanten van adverteerder X”, geen inbreuk op de privacy van de klanten oplevert. Dat lijkt me niet (of niet snel) aan de hand.

Anders is dat met betrekking tot de Adwords campagnes.

Hoe zit het?

Allereerst de rolverdeling. Wie is er verantwoordelijk voor wat? In het privacyrecht spreekt men telkens over de verantwoordelijke als de partij die er “verantwoordelijk” voor is jegens de mensen in het bestand (de klanten) dat de hele omgang met hun gegevens correct gebeurt. Daarbij bij iedere handeling (uploaden, selecteren, verrijken, bewaren, advertenties serveren) worden bekeken wie daarvoor de verantwoordelijke is.

De adverteerder is de verantwoordelijke voor het uploaden naar Google. Hij moet zorgen dat hij dat mag doen. Vervolgens worden de geüploade klanten die ook abonnee zijn bij Google gevolgd op Google. Gekeken wordt welk zoekwoord ze intypen. Is dat een zoekwoord dat de adverteerder heeft geclaimd, toont Google de klant een door de adverteerder bepaalde advertentie.

Wie is voor het volgen en het tonen van die advertenties via Adwords de verantwoordelijke? Google doet dat in opdracht van de adverteerder. Je zou kunnen zeggen dat de adverteerder hiervoor alleen de verantwoordelijke is. Dat Google alleen handelt in opdracht van de adverteerder, ongeveer zoals een DM verzendhuis van fysieke post ook alleen de wensen van de adverteerder uitvoert. Het is echter de vraag of Google zich zo kan wegcijferen.

Ik zou zeggen dat de rol van Google groter is dan die van het verzendhuis. In het door Google (zonder dat de adverteerder daar enige invloed op kan uitoefenen) opgezette systeem geeft de adverteerder geen andere sturing dan de keuze van de Adwords en de keuze van de selectie uit zijn klantenbestand. Alle andere elementen van het proces, het volgen, het biedproces, het bepalen van de volgorde van wie welke advertentie te zien krijgt, enzovoorts, is het werk van Google. Je kunt dan niet meer zeggen dat Google dat alles uitsluitend doet ten behoeve van deze adverteerder en dat Google, als zielloos werktuig, slechts uitvoerder is. Google heeft een zelfstandige positie. En daarmee is Google medeverantwoordelijke. Naast dus de adverteerder.

De klant heeft een relatie met de adverteerder. Hij heeft zijn gegevens bij de adverteerder achtergelaten. Dat kan meerdere redenen hebben: om een contract met de adverteerder te kunnen uitvoeren bijvoorbeeld. De adverteerder kan de gegevens van de consument in principe gebruiken om de consument reclame te sturen. De klant snapt dat daarbij andere personen zijn gegevens in handen kunnen krijgen om hem reclame te kunnen laten ontvangen: een e-mailplatform, een verzendhuis van fysieke post, een extern callcenter. Dat alles onder regie en aansturing van de adverteerder. Maar snapt hij ook Google?

Google dat zijn gegevens krijgt (zijn e-mailadres en het feit dat hij klant is bij de adverteerder) om hem reclame te laten zien van die adverteerder? Dat spreekt niet vanzelf.  Zeker nu de regie van de adverteerder bij Google minder is. En Google zelf ook de medeverantwoordelijke is.  Google is dan in de relatie tot de klant niet een willoos verlengstuk van de adverteerder maar een buitenstaander, een derde, die de gegevens van de klant krijgt. Dat heeft gevolgen.

In ieder geval moet de adverteerder als hij de klantgegevens uitvraagt melden in zijn privacystatement dat hij bepaalde gegevens ook aan Google zal geven. Dat zegt Google zelf ook in zijn algemene voorwaarden. De klant zal als doel van het gebruik van het e-mailadres moeten opnemen dat het kan worden verstrekt aan sociale media met het doel hen op die sociale media te herkennen als klant van de adverteerder en hen op basis daarvan relevante informatie te serveren.

Is dat dan genoeg? Of moet de adverteerder eerst toestemming van de klant hebben voordat hij zijn e-mailadres mag delen met Google? Ik ben geneigd te denken van wel. Het gaat er immers om dat de adverteerder waarbij de klant klant is, via Google, de klant “in de gaten houdt”. Zijn gegevens worden daartoe gedeeld met Google.

Dat de adverteerder zelf de klant in de gaten houdt als die op zijn website rondstruint, dat wist de klant wel. Of daarvoor heeft hij via een cookietoestemming toestemming gegeven. En dat Google de klant in de gaten houdt, dat wist ie ook (het gaat immers om klanten die abonnees van Google zijn). Maar dat de adverteerder  via Google de klant volgt, hoeft hij niet te verwachten. En de klant kan dat als een inbreuk op zijn privacy ervaren. Dan is alleen informeren onvoldoende en moet toestemming worden verkregen.

Daarbij komt dat het verstrekken van gegevens aan Google as such, of Google nu verantwoordelijke is of toch alleen een willoos werktuig, niet voor iedereen acceptabel is. Tot voor de nieuwe regeling over dataoverdracht aan de VS vond de hoogste Europese rechter dat ook niet acceptabel (in verband met het gebrek aan respect voor de privacy van de Amerikaanse overheid). Ook om die reden kan het nodig zijn toestemming te krijgen voor het verstrekken aan Google.

Als adverteerders niet informeren en/of geen toestemming krijgen voor Google Customer Match, handelen zij in strijd met de wet. Ook kan Google in strijd met de wet handelen. Google meldt om daaraan te ontsnappen in zijn voorwaarden dat als het nodig is dat toestemming wordt gevraagd, het aan de adverteerder is om die te regelen. Zo legt Google de bal bij de adverteerder. Maar dat hoeft Google niet uit de wind te houden. Allereerst al niet omdat Google zelf ook verantwoordelijke is. Maar ook omdat een partij als Google niet de vermoorde onschuld kan blijven spelen als zou blijken dat het merendeel van de adverteerders die Google Customer Match gebruikt dat in strijd met de wet doet. Die kop-in-het-zand strategie houdt het schip maar kort drijvende.

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.