Liaise Advocaten logo
4 min Leestijd

De regieovereenkomst: juridische aandachtspunten voor producenten en regisseurs

Voor een film zijn veel en diverse partijen nodig. Een producent, financiers, technici en de creatieve makers. Eén van die makers is de regisseur. De regisseur is de eindverantwoordelijke voor de creatieve kant van de film. De producent, degene die verantwoordelijk is voor de totstandkoming van de film, contracteert de regisseur. Voor zo een regieovereenkomst tussen producent en regisseur dienen ruwweg vier onderdelen de nodige (extra) aandacht: - Algemene uitgangspunten; - Verplichtingen van de regisseur; - Verplichtingen van de producent; - Vergoedingen. 

Belangrijke uitgangspunten in de regieovereenkomst

Producent en regisseur moeten dezelfde film willen maken. Er moet dus (in grote lijnen) overeenstemming zijn over het eindproduct. Producent en regisseur kiezen gewoonlijk voor elkaar: voor elkaars visie op film, daarmee is een belangrijk begin voor overeenstemming op het eindproduct natuurlijk al gegeven.

Een ander belangrijk uitgangspunt is dat de producent in staat moet zijn om de film te exploiteren. Op grond van de wet wordt vermoed dat, ook zonder contractuele regeling, bepaalde exploitatierechten bij de producent berusten. Maar de producent zal ook over andere dan in de wet genoemde rechten willen kunnen beschikken om de film optimaal te kunnen exploiteren. De artikelen in de regieovereenkomst over rechten verdienen dan ook bijzondere aandacht.

Welke verplichtingen heeft de regisseur volgens de regieovereenkomst?

De regisseur heeft bij het maken van de film een aantal verplichtingen die (deels) voortvloeien uit zijn eindverantwoordelijkheid voor de creatieve kant van de film. Deze verplichtingen worden gewoonlijk expliciet opgenomen in de regieovereenkomst.

Zo zal de regisseur de film moeten maken naar het scenario: dat scenario is immers het gegeven waarop de financiers bereid waren de film te financieren.

De regisseur zal ook kennis moeten nemen van het budget voor de film en zich daaraan moeten conformeren. Het budget kan ook worden opgenomen in de regieovereenkomst, of als bijlage aan de regieovereenkomst worden toegevoegd. Vaak echter is het definitieve budget nog niet bekend als de regieovereenkomst al wordt gesloten. Er wordt dan vaak in de regieovereenkomst opgenomen dat de regisseur later van het budget kennis zal kunnen nemen. De budgettaire ruimte heeft – vanzelfsprekend – gevolgen voor alle te maken keuzes, zoals acteurs, locaties, kostuums, stunts en special effects.

In het verlengde van het budget en daarmee direct verband houdende zal de regisseur zich moeten conformeren aan de tijdsplanning: het aantal dagen beschikbaar voor de voorbereiding, de opnamen en de afwerking van de film. Deze planning wordt gewoonlijk ook opgenomen in de regieovereenkomst.

De producent verlangt bovendien dat de regisseur in samenspraak met de producent keuzes maakt over het team dat de film zal realiseren en de acteurs die de rollen zullen vertolken.

Ook zal de regisseur er op moeten letten dat er geen beschermd werk van derden (schilderijen of foto’s, merken, beeld- en geluidsfragmenten) in de film terechtkomt zonder voorafgaande toestemming. De regieovereenkomst kent meestal een vrijwaring hiervoor van de regisseur aan de producent.

De verplichtingen van de producent in een regieovereenkomst

De belangrijkste – vaak impliciete – verplichting van de producent uit de regieovereenkomst, is natuurlijk dat deze de regisseur in staat moet stellen om zijn werk te doen. Vanuit het algemene uitgangspunt dat er overeenstemming is over het gewenste eindproduct, dient de producent de regisseur in de gelegenheid te stellen dit eindproduct, binnen de budgettaire kaders, te verwezenlijken.

Vergoedingen in de regieovereenkomst: hoe werkt het?

De regisseur wil natuurlijk betaald worden voor zijn werk. Het is ook de verantwoordelijkheid van de producent om de regisseur te betalen. Er is in beginsel sprake van twee vergoedingen: één voor het te verrichten werk en één voor de te verlenen rechten, gewoonlijk worden deze twee componenten in de regieovereenkomst niet onderscheiden en wordt er één bedrag afgesproken. De vergoeding zal mede afhangen van de ervaring van de regisseur en zijn commerciële en artistieke succes in het verleden. 

Als de film een commercieel succes is, kan de regisseur gerechtigd zijn tot een aanvullende vergoeding. Dat hoeft niet in de regieovereenkomst te worden opgenomen: dat vloeit voort uit de wet en uit de eis dat de vergoeding billijk dient te zijn.

De regieovereenkomst tussen producent en regisseur doet nooit af aan de wettelijke vergoedingsaanspraken die een regisseur heeft op grond van de auteurswet, zoals thuiskopie, leenrecht en vergoeding voor uitzending.

Een redelijk recente wettelijke eis is dat de producent tegenover de regisseur verplicht is tot transparantie: transparantie over wat de film gekost heeft en wat de film heeft opgeleverd en wie daar allemaal aan verdiend hebben. Dat stelt de regisseur beter in staat om te beoordelen of zijn vergoeding wel billijk was of nog is. Hoewel dit een wettelijke verplichting van de producent is, kan het geen kwaad om de precieze transparantieverplichtingen in de regieovereenkomst vast te leggen.

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.