Liaise Advocaten logo
15 min Leestijd

AI in de creatieve sector

Er zijn eindeloos veel mogelijkheden met AI. Denk aan DALL-E waarmee afbeeldingen gegeneerd kunnen worden, Sora waarmee video’s gemaakt kunnen worden, met Suno kun je complete liedjes componeren en natuurlijk het welbekende ChatGPT. Te gek al die mogelijkheden, maar wat zijn de risico’s en valkuilen voor content creators en de openbaarmakers ervan bij het gebruik van AI? Om hen te behoeden voor een aantal van die juridische risico’s en valkuilen, geef ik praktische juridische tips met betrekking tot AI.

In dit artikel refereer ik een aantal keer aan auteursrechtelijke begrippen. Daarom in het heel kort een recap wanneer een werk auteursrechtelijk beschermd is. Een werk kan auteursrechtelijk beschermd zijn als het creatief (eigen oorspronkelijk karakter) en origineel (persoonlijk stempel van de maker) is. Als een werk auteursrechtelijk beschermd is, mag het in principe alleen met toestemming van de maker gepubliceerd en gekopieerd worden. De Auteurswet kent een aantal uitzonderingen wanneer een werk wél zonder toestemming van de maker openbaar gemaakt mag worden of verveelvoudigd. In dit stuk zoom ik in op de uitzondering die specifiek in het kader van AI voor content creators en de openbaarmakers ervan relevant is.

De Auteurswet houdt namelijk al rekening met AI! De Auteurswet geeft sinds 2021 aan makers van AI-systemen de mogelijkheid om gebruik te maken van tekst- en datamining. Dit is opgenomen in artikel 15n Auteurswet en houdt in dat in principe alles wat openbaar (rechtmatig) te vinden is, mag worden ‘gebruikt’ door een AI-systeem om zich te trainen.

De uitzondering is echter niet onbegrensd. Je kan er daarom voor zorgen dat jouw werk uit de klauwen van AI blijft.

Tip 1: je moet voorwaarden stellen en/of voeg een opt-out toe

Wanneer je wil voorkomen dat AI-systemen jouw content gebruiken geef ze dan geen rechtmatige toegang tot die content. Dit kan door bijvoorbeeld een inlogsysteem met voorwaarden te hanteren, waarbij pas na het inloggen bepaald materiaal zichtbaar is of waarbij je gebruik maakt van een betaalmuur. Als dan iets of iemand de website opgaat zonder aan die voorwaarden te voldoen, is die toegang niet rechtmatig.

Een andere tip om ervoor te voor zorgen dat jouw content, desgewenst, uit de klauwen van commerciële AI blijft is: voeg een opt-out toe, ook wel het maken van een uitdrukkelijk voorbehoud genoemd.

Let op! Wanneer het gaat om gebruik door non-profit wetenschappelijk onderzoeksorganisaties en cultureel erfgoedinstellingen kun je geen opt-out toevoegen. Dit betekent dat je dus niet kunt voorkomen dat AI jouw content ‘gebruikt’.

Er zijn verschillende mogelijkheden om te opt-outen.

Voorbeelden van een simpele opt-out zijn: _“_All rights reserved”, “no datamining” of “auteursrecht voorbehouden”. Dat voorbehoud moet online wel machinaal leesbaar zijn. Wat precies machine-leesbaar is, is ook afhankelijk van hoe slim die lezende machine is. Hoe dit precies gedaan moet worden is nog onduidelijk. Hopelijk komt er binnenkort meer coördinatie vanuit Europa.

Om de kans te vergroten dat het systeem de opt-out kan lezen, zou je ook een “next-level” opt-out kunnen toevoegen. Hierbij een aantal tips hoe je dit kan implementeren in je website. Allereerst zou je termen als “_noA_i” in de metadata van je website kunnen opnemen.

Daarnaast kan je een robots.txt bestand instellen. Dit is een klein tekstbestandje dat richtlijnen/instructies bevat voor zogeheten zoekmachine ‘crawlers’, ook wel bots genoemd. Die bots struinen websites af en slaan dit op in een database. Een robots.txt-bestand vertelt zoekmachines welke van de websitepagina’s opgenomen of overgeslagen moeten worden in hun zoekresultaten. Hiermee kun je dus proberen te voorkomen dat content op de website gebruikt wordt door AI-systemen voor trainingsdoeleinden.

Wees je ervan bewust dat ondanks dat de zoekmachines zich juridisch aan die de robots.txt bestanden moeten houden, ze dit wel kunnen negeren. Goed om te weten is dat het bedrijf OpenAI van ChatGTP en DALL-E al kenbaar heeft gemaakt een opt-out in de robots.txt-bestanden te zullen respecteren.

In Nederland maken Mediahuis en DPGMedia bijvoorbeeld gebruik van zo’n robots.txt opt-out-bestand en internationaal CNN en New York Times.

Een andere opt-out optie is het implementeren van specifieke protocollen en tags in de html van je website. Deze tags maken het voor AI-systemen duidelijk dat informatie niet mag worden overgenomen.

Tip 2: verzamel bewijs van het gebruik van jouw content door een AI-tool

Mocht je het vermoeden hebben dat ondanks het opvolgen van tip 1, jouw content gebruikt wordt door een AI-tool en je wil daar iets tegen doen verzamel dan bewijs.

Een AI-systeem is nogal een blackbox waarbij de input en de activiteiten van dat systeem niet zichtbaar zijn. Veel AI-tools zijn allesbehalve transparant bij het kenbaar maken van de trainingsdata. Dat maakt het lastig om te achterhalen of jouw content zich in die blackbox bevindt en zo ja, hoe die content gebruikt wordt.

Mogelijk komt hier met de komst van de AI Act meer zicht op.

Gelukkig zijn er inmiddels een aantal websites die nagaan of jouw content in een AI-databases staat en getraind wordt door AI. Een voorbeeld daarvan is de website https://haveibeentrained.com/.  Helaas dekt deze website nog niet alle databases van alle AI-systemen. Wanneer jouw content niet op die websites te vinden is, sluit dit dus niet uit dat geen enkel AI-systeem jouw content heeft gebruikt.

De New York Times kwam er ook achter dat ChatGTP haar data trainde met haar content en was daar niet blij mee. De krant is daarom eind december 2023 een procedure tegen OpenAI gestart, het bedrijf achter ChatGTP, en Microsoft. De New York Times stelt dat de techbedrijven hun auteursrechten schenden door zonder toestemming hun artikelen te gebruiken om chatbots als ChatGTP te trainen.

In de VS starten steeds meer auteursrechthebbende procedures tegen bedrijven als OpenAI voor het trainen van data met hun auteursrechtelijk beschermde content. In Nederland zijn hierover tot op heden nog geen rechtszaken gevoerd. De Journalistenvakbond NVJ verwacht echter dat de eerste Nederlandse zaak niet lang op zich zal laten wachten.

Prompt

Een vraag die ik geregeld voorbij hoor komen is of een prompt (een instructie die aan een AI-model gegeven wordt om een bepaalde output te genereren) auteursrechtelijk beschermd kan zijn. Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Een prompt zou gezien kunnen worden als een “idee” en ideeën zijn niet auteursrechtelijk beschermd. Maar als een idee (een prompt) voldoende concreet is uitgewerkt, voldoende menselijke creatieve keuzes bevat en niet te “banaal en triviaal” is, dan zou een prompt wel beschermd kunnen zijn door het auteursrecht. De prompt “een konijn met een hoge hoed” is bijvoorbeeld te banaal en triviaal en dus niet auteursrechtelijk beschermd. Maar stel je maakt een stripboek met behulp van AI, hiervoor ben je maandenlang aan het werk om creatieve en lange prompts te bedenken, dan zouden deze prompts mogelijkerwijs auteursrechtelijk beschermd kunnen zijn. Dit betekent dat een ander deze prompts niet mag openbaarmaken of verveelvoudigen als prompt of anderszins.

Output

Waar tips 1 en 2 gingen over de input van AI-systemen zien de volgende tips op de output van een AI-systeem. Nog een vraag die ik geregeld voorbij hoor komen is of de output van een AI-systeem auteursrechtelijk beschermd kan zijn. Ook op de output van een AI-systeem is de Auteurswet van toepassing. Dit betekent dat de output auteursrechtelijk beschermd is wanneer die voldoende creatief en origineel is. Een vereiste aan die creatieve keuzes is dat die door een menselijke geest moeten zijn gemaakt.

Stel je voert in een generatieve AI-systeem de volgende prompt in: “een konijn met een hoge hoed”. Dan komt er bij DALL-E (althans, bij mij) de volgende afbeelding uit:

De afbeelding die als output uit het AI-systeem ‘rolt’, is niet auteursrechtelijk beschermd omdat er geen menselijke creatieve keuzes zijn gemaakt bij het genereren van de afbeelding. Het AI-systeem maakt enkel kunstmatige keuzes. Let op, het gaat hier alleen om de vraag of de output auteursrechtelijk beschermd is. Het doet er dus niet toe of de instructie (prompt) wel door een mens gegeven is en/of deze prompt auteursrechtelijk beschermd is.

Recentelijk is er voor het eerst in Europa (in Tsjechië) een uitspraak gewezen waarbij een rechtbank oordeelde dat een afbeelding gegenereerd door een AI-tool (specifiek DALL-E), niet auteursrechtelijk beschermd kon zijn omdat er geen creatieve keuzes waren gemaakt door een persoon van vlees en bloed. Het argument van de eisers dat zij de auteurs van de afbeelding zijn omdat de afbeelding was gecreëerd op basis van hun specifieke instructies (prompt), mocht ook niet baten omdat hiervoor onvoldoende bewijs was. Interessant aan deze overweging is dat de Praagse rechter de deur niet volledig sluit. Dus wellicht in het geval dat de eisers wél voldoende bewijs hadden aangedragen dat zij op basis van hun creatieve prompts wel auteursrecht hadden kunnen claimen op de gegenereerde afbeelding.

Als je content genereerd met AI en wil je dat die content auteursrechtelijk beschermd is? Dan:

Tip 3: werk samen met de machine en laat AI niet al het werk doen.

Het kan namelijk van belang zijn dat jouw content auteursrechtelijk beschermd is. Je hebt dan het exclusieve recht om jouw content te exploiteren. Voor elke vorm van kopiëren of publiceren van jouw content is toestemming vereist van jou als maker (of meerdere makers als je samen hebt gewerkt). En voor die toestemming kan je een vergoeding vragen. Als iemand jouw auteursrechtelijke beschermde content (of content die hier heel erg op lijkt) zonder toestemming openbaar maakt kun je hiertegen optreden.

Eerder in mijn artikel schreef ik al dat wanneer output volledig door een AI-systeem gegenereerd is, ook al heeft een mens een creatieve prompt ingevoerd, die output niet auteursrechtelijk beschermd kan zijn. Mocht je toch willen dat deze output auteursrechtelijk beschermd is, tip: werk dan samen met de AI. Dus als we ons konijn nog even als voorbeeld nemen: voeg dan bijvoorbeeld aan de afbeelding van een zelf getekend bloemenveld toe, en voeg bijvoorbeeld accessoires zoals een bril toe of teken een patroon in de hoed. Hoe meer bewerking, hoe groter de kans dat er auteursrecht op de content komt te rusten.

Een andere juridische discussie, weliswaar in de VS, of content gemaakt met AI auteursrechtelijk beschermd kan zijn of niet, heeft in de creatieve wereld van stripverhalen ook al plaatsgevonden. Een Amerikaanse maker van een stripverhaal had karakter Zendaya volledig met AI gecreëerd. Het auteursrechtenbureau in de VS oordeelde dat dit niet auteursrechtelijk beschermd is, omdat het karakter volledig met AI gecreëerd was. De maker voerde nog aan dat ze jaren aan de juiste prompts heeft gewerkt, maar dit mocht niet baten.

Bron: Bedenker krijgt geen auteursrecht op stripverhaal gemaakt met kunstmatige intelligentie | de Volkskrant

Aangezien er steeds meer (juridische) discussies lijken te ontstaan over auteursrechten op content gecreëerd door AI, zijn er tools zoals Copyleaks, die kunnen aantonen dat content door een AI systeem ‘gemaakt’ is en niet door een mens.

Realiseer je dus dat je bij gebruik van AI door de mand kan vallen door dat soort tools. Geen probleem in het geval je voor een opdracht gebruik mocht maken van AI, maar als dit niet de bedoeling is of wanneer hierover niets is afgesproken kan ik me voorstellen dat dit tot problemen kan leiden. Later meer over contractuele afspraken die hierover gemaakt kunnen worden.

Tip 4: verzamel bewijs van jouw samenwerking met AI

Mocht iemand jouw auteursrecht vervolgens in twijfel trekken, verzamel dan bewijs dat je hebt samengewerkt met de AI-tool en in de output nog voldoende bewerkingen hebt aangebracht.

Dit doe je bijvoorbeeld door de verschillende stappen in het creatieve proces vast te leggen. Schetsen en aantekening kunnen helpen om aan te tonen dat er menselijke creatieve keuzes zijn gemaakt.

Tip 5: controleer jouw output

Maak je gebruik van AI, dan wil je natuurlijk geen claim voor je kiezen krijgen, dus tip 5: controleer jouw output! Als je wilde plannen hebt met jouw AI output, wees je ervan bewust dat dit inbreuk kan maken op de (auteurs)rechten van iemand anders.

Om het risico van een auteursrechtclaim te verkleinen wanneer je gebruikmaakt van AI gegenereerde content, is het verstandig om een controle uit te voeren. Een manier om dit te doen is door op Google te zoeken naar termen die betrekking hebben op het door AI gegenereerde werk of door dat werk te uploaden. Een mogelijkheid om dat te doen met een afbeelding is door het te uploaden in Google Images of TinEye. Dit zou een indicatie kunnen geven of het werk auteursrechtelijke elementen van een derde bevat en of daarmee een risico op inbreuk bestaat. Graag wijs ik erop dat deze methoden natuurlijk niet waterdicht zijn.

AI Act In een juridisch artikel over AI kan de AI Act natuurlijk niet onbesproken blijven. De AI Act is Europese wetgeving waarin voornamelijk verplichtingen zijn opgenomen voor aanbieders van AI-systemen. De tekst van de AI Act wordt eind april of mei 2024 definitief gepubliceerd, maar er is al een versie uitgelekt. Voor exploitanten, makers, gebruikers van AI-systemen volgt uit deze gelekte versie enkel een transparantieverplichting voor deepfakes en informatieve teksten. Deze verplichting gaat gelden een jaar na inwerkingtreding van de AI Act. De andere bepalingen uit de AI Act zien voornamelijk op verplichtingen voor aanbieders van AI-systemen. Hier besteed ik in een volgend artikel aandacht aan.

Als de termijn van de transparantieverplichting ingaat, let dan op bij het gebruik van deepfakes en bij het gebruik van informatieve teksten. Uit de de AI Act volgt dat een exploitant/operator op een duidelijke manier moet melden dat een deepfake en een informatieve tekst met AI gemaakt is. De definitie van een exploitant/operator volgens de AI Act is: een natuurlijke of rechtspersoon, overheidsinstantie, agentschap of ander orgaan die/dat een AI-systeem onder eigen verantwoordelijkheid gebruikt. Voor de duidelijkheid nog een definitie van een deepfake volgens de AI Act: wanneer audio-, beeld-, video- of tekstinhoud kunstmatig (met behulp van een AI-systeem) gegenereerd/gemanipuleerd is.

Voor (kennelijk) artistiek, creatief, satirisch of fictief gebruik van deepfakes is de transparantieverplichting iets minder strikt. De melding mag op een passende wijze “die de weergave of het genot van het werk niet belemmert”. Hoe dit precies vorm gegeven zal moeten worden is nog niet duidelijk. Ik kan me voorstellen dat een vermelding in de omschrijving van een Youtube video of in de aftiteling van een film voldoende is.

Overigens geldt er bij een persoonlijk, niet-beroepsmatig gebruik van een deepfake geen meldingsplicht dat sprake is van een deepfake.

Deze meldplicht geldt ook niet wanneer informatieve teksten gegenereerd met AI (specifiek: tekst die publiek informeert over aangelegenheden van algemeen belang) een proces van menselijke toetsing of redactionele controle hebben ondergaan en wanneer een natuurlijke of rechtspersoon redactionele verantwoordelijkheid heeft voor de bekendmaking van de content. Dus als je niet wil melden dat je een nieuwsartikel met behulp van AI hebt geschreven, komt tip 3 weer van pas! Werk samen met de machine.

N.B. De meldplicht voor deepfakes en informatieve teksten bestaat ook niet wanneer het gebruik bij wet is toegestaan om strafbare feiten op te sporen, te voorkomen, te onderzoeken of te vervolgen.

Tip 6: denk na over het gebruik van AI en leg dat vast in een contract

Een laatste, wat mij betreft hele belangrijke tip, tip 6: denk na over het gebruik van AI en leg dat vast in een contract!

Een aantal vragen die je jezelf hierbij kan stellen:

  1. Mag AI gebruikt worden? Denk na of je als opdrachtgever of opdrachtnemer überhaupt wil dat AI gebruikt mag of (zelfs) moet worden. Als je als opdrachtgever niet wil dat een opdrachtnemer AI gebruikt, dan kun je dat vastleggen. Bijvoorbeeld in een contract tussen de producent van een film en een acteur, waarin wordt vastgelegd dat de acteur niet vervangen mag worden door AI gegenereerde beelden.Ook als maker kan je er belang bij hebben dat het gebruik van AI niet verplicht wordt, omdat dat wellicht wordt doorberekend in je fee. Dit was in ieder geval waar de scenarioschrijvers in de VS voor vreesden. Zij hebben deze vrees ondervangen door in hun CAO op te laten nemen dat een auteur nooit verplicht kan worden AI te gebruiken.
  2. Als AI gebruikt mag worden, onder welke voorwaarden mag dat dan? Als je afspreekt dat AI wel gebruikt mag worden door een opdrachtnemer, dan zou de opdrachtgever daaraan bepaalde voorwaarden kunnen stellen. Denk aan een bepaling waarbij het gebruik van AI wel wordt toegestaan, maar alleen ter inspiratie. Hiervoor verwijs ik naar tip 3: werk samen met de machine. Spreek bijvoorbeeld af dat er bij het gebruik van AI, alsnog menselijke creatieve keuzes gemaakt moeten worden. Dan behoud je de kans dat er auteursrechtelijke bescherming mogelijk is op de content.Je zou ook kunnen afspreken dat AI alleen ingezet mag worden om om slechte opnamekwaliteit te kunnen herstellen.
  3. Als AI gebruikt mag worden, hoe zit het met aansprakelijkheid? Een belangrijke contractuele bepaling om over na te denken bij gebruik van AI is de bepaling waarin de aansprakelijkheid geregeld wordt. Het is vrij gebruikelijk in contracten dat de aansprakelijkheid voor een auteursrechtinbreuk bij de maker ligt. Maar als het gebruik van AI verplicht wordt door de opdrachtgever, wie is er dan aansprakelijk voor eventuele inbreuken? Ik kan mij voorstellen dat als de fee voor de maker door verplicht gebruik van AI lager is, de aansprakelijkheid voor een inbreuk verdeeld wordt of zelfs bij de opdrachtgever komt te liggen. Denk ook aan eventuele schade als blijkt dat er helemaal geen auteursrecht rust op de gegenereerde content, omdat de maker AI al het werk heeft laten doen en zelf geen creatieve keuzes gemaakt heeft.
  4. Heeft een maker belang bij een opt-out? Het is mogelijk dat een maker, om wat voor reden dan ook, niet wil dat zijn content terecht komt in AI-systemen. Je zou als maker dan in het contract kunnen laten opnemen dat er opt-outs worden toegevoegd bij de gepubliceerde content.
  5. Bereid je voor op de transparantieverplichting uit de AI Act. In het kader van de komst van de AI Act kan het nuttig zijn om te weten als exploitant/opdrachtgever of je opdrachtnemers, bijvoorbeeld auteurs van informatieve teksten, AI hebben gebruikt en in welke mate. Zoals ik eerder in dit artikel schreef, geldt de transparantieverplichting voor informatieve teksten die gegenereerd zijn met AI niet wanneer er menselijke controle aan te pas is gekomen. Je zou een soort meldplicht voor de auteur kunnen afspreken.

Heb je vragen of heb je hulp nodig bij het aanpassen of opstellen van contracten waarin AI een rol speelt, neem contact met ons op.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Harm Boon.

[vws_cta]

Hulp nodig? Praat met een van onze experts

  • Alexandra Iedema
  • David Allick
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Binnen 1 werkdag antwoord

Neem contact op met een van onze advocaten

  • Alexandra Iedema
  • Merel Teunissen
  • Jaap Versteeg
  • Roland Wigman
  • David Allick

Ik zoek een advocaat voor:

Hoe wil je dat we contact opnemen?

Vul het formulier in en verzend. Bedankt.

Onze advocaten

Onze counsels

  • Merel Teunissen

    Advocaat Liaise Advocaten

    Merel werkt voor cliënten in de cultuur, tech industrie, groot mkb en de mediabranche (met name de film- en televisie). Merel adviseert en procedeert op het gebied van mediarecht, filmrecht, privacyrecht, contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht.

    Als advocaat is Merel pragmatisch, betrokken en duidelijk. Merel is een waardevolle sparringpartner voor haar cliënten. Ze denkt juridisch én commercieel strategisch met haar cliënten mee en wijst ze op aandachtspunten voordat er problemen ontstaan. Met veel van haar cliënten werkt ze al jaren samen.

    Nevenactiviteiten
    Naast haar werk als advocaat doceert Merel rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en de DAS Graduate School. Merel zit in het bestuur van de Vereniging voor Kunst, Cultuur en Recht en Museum Perron Oost en is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media en Communicatierecht en de Nederlandse Vereniging voor AI- en Robotrecht. Daarnaast wordt Merel regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events. Merel geeft ook mediasessies samen met Myrthe van Pelt van agentschap MVP Management, meer informatie over de mediasessies vind je hier.

    Een greep uit Merels recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten en creatieve producenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Juridische begeleiding van verschillende aanbieders van apps;
    • Begeleiden van en voorkomen van juridische procedures bij onterechte claims binnen het auteursrecht;
    • Procedures tegen verschillende omroepen namens slachtoffers van onrechtmatige perspublicaties.

     

    Liaise Advocaten - Merel Teunissen

  • Alexandra Iedema

    Advocaat Liaise Advocaten

    Alexandra adviseert en procedeert voor cliënten in de cultuur-, muziek- en creatieve sector. Ze werkt onder meer voor artiesten, creatieve professionals, producenten en ondernemers binnen deze branches.

    Haar praktijk richt zich op het beschermen en exploiteren van intellectuele eigendomsrechten – zoals auteursrechten, muziekrechten, merken en modellen – en op het opstellen en beoordelen van contracten en arbeidsrechtelijke kwesties.

    Haar aanpak is erop gericht cliënten echt verder te helpen met adviezen die bruikbaar zijn, goed doordacht en juridisch solide. Daarbij vindt ze het minstens zo belangrijk dat je snapt wat er speelt, welke keuzes je hebt, en wat daarvan de gevolgen zijn.

    Alexandra heeft oog voor nuance, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Ze is altijd op zoek naar hoe iets wél kan. Ze ziet snel waar het wringt, en net zo snel wat er nodig is om verder te kunnen.

    Wat daar juridisch bij komt kijken, is zelden zwart-wit. Het is balanceren tussen bescherming en ruimte, tussen slimme afspraken en werkbare oplossingen. En soms is het gewoon nodig om je positie te verdedigen, scherp en met overtuiging.

    Nevenactiviteiten

    Alexandra doceert het vak recht aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, bij de Opleiding Productie Podiumkunsten. Verder zit Alexandra in het bestuur van de stichting Stories On Sound en de stichting Buysse & Joosten, is zij kascommissielid van de Vereniging voor Kunst Cultuur Recht en is zij lid van de Vereniging voor Auteursrecht en Young Stedelijk.

    Een greep uit Alexandra’s recente werkzaamheden

    • Opstellen van overeenkomsten in de muziekindustrie, zoals uitgaveovereenkomsten, artiestenovereenkomsten en managementovereenkomsten.

    • Begeleiding van ontslag en reorganisaties in arbeidszaken.

    • Begeleiding bij het veiligstellen van auteursrechten en/of naburige rechten bij inbreuk.

    • Begeleiding bij het bepalen van de rechtspositie bij mogelijke inbreuk op auteursrechten en/of naburige rechten.

    • Opstellen van opdrachtovereenkomsten voor films, theater, televisieproducties en ontwerpen.

    • De rechtspositie bepalen van uitgevers, producers, artiesten, componisten, tekstschrijvers op muziekwerken.

    • Beoordeling van modelrechtinbreuk en een sommatiebrief opstellen.

    • Beoordeling van handelsnaaminbreuk en een sommatiebrief opstellen.

       

    Alexandra Iedema aan het werk

  • Jaap Versteeg

    Advocaat Liaise Advocaten

    Jaap werkt veel voor cliënten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen, theater en kunst). Hij adviseert en procedeert op het gebied van IE-rechten, onrechtmatige perspublicaties, contractenrecht en arbeidsrecht.

    Als advocaat is Jaap helder en betrokken. Hij werkt voor ondernemingen en (culturele) instellingen. Ook begeleidt Jaap mediatalent, waaronder presentatoren, musici, schrijvers, componisten en andere creatieve persoonlijkheden. Hij staat vele van hen al jaren bij in contractonderhandelingen. Hij denkt zowel commercieel, strategisch als juridisch met zijn cliënten mee. Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren.

    Nevenactiviteiten

    Jaap is lid van de Vereniging voor Auteursrecht, de Vereniging voor Media- en Communicatierecht en de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

    Een greep uit Jaaps recente werkzaamheden:

    • Begeleiden van transacties, de koop en verkoop van muziekuitgaverechten, in de muziekindustrie, en het voeren van procedures daarover.

    • Begeleiden van overeenkomsten van bruikleen tussen musea en kunstcollecties; het procederen over kunstwerken.

    • Adviseren bij het tot stand komen van overeenkomsten in de creatieve industrie (waaronder muziek, televisie/streaming/film, evenementen en theater) en het procederen daarover.

    • Begeleiden van reorganisaties en andere arbeidsrechtelijke issues.

    • Adviseren en procederen over onrechtmatige publicaties, waarbij zowel particulieren, bedrijven als instellingen betrokken zijn.

    • Het adviseren en procederen over geschillen met betrekking tot auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.

       

    Jaap Versteeg van Liaise advocaten

  • Roland Wigman

    Advocaat Liaise Advocaten

    Roland weet alles van filmrecht en filmauteursrecht. Na een korte carrière als filmproducent staat hij al ruim 33 jaar filmproducenten, filmfinanciers, filmdistributeurs en makers bij. Zowel nationaal als internationaal.

    Als advocaat kent Roland het hele juridische- en financiële speelveld dat bij een filmproductie speelt op zijn duimpje. Deze brede juridische kennis vertaalt hij naar pragmatisch en duidelijk advies. Roland is een waardevolle sparringpartner voor zijn cliënten. Met vrijwel al zijn cliënten werkt Roland al jaren samen.

    Nevenactiviteiten

    Naast zijn werk als advocaat doceert Roland rechten aan de Nederlandse Amsterdamse Filmacademie en filmrecht aan de Mr. S.K. Martens Academie de specialisatieopleiding voor ervaren juristen. Daarnaast wordt Roland regelmatig uitgenodigd als spreker bij uiteenlopende events op het gebied van filmrecht. Roland is auteur van de boeken ‘Film voor de rechter’ en ‘Boek voor de rechter’ en co-auteur van ‘Transparantie over exploitatiecontracten'.

    Een greep uit Rolands recente werkzaamheden

    • Juridische begeleiding van filmproducenten bij nationale & internationale (co-)producties - waaronder financieringen, coproductiecontracten, verkrijging van rechten, beoordeling van scripts en opinies ten behoeve van de E&O verzekering;
    • Advisering omtrent alle facetten van het auteursrecht in nationale en internationale context en het begeleiden bij en voorkomen, dan wel zo nodig voeren, van juridische procedures bij al dan niet terechte claims met betrekking tot het auteursrecht.

     

    Roland Wigman - advocaat

  • David Allick

    Advocaat Liaise Advocaten

    David is als advocaat gespecialiseerd op het gebied van vastgoed. David adviseert en procedeert voor ontwikkelaar, beleggers, verhuurders/huurders, makelaars en beheerders. Ook in het ondernemingsrecht is hij thuis.

    Hij helpt zijn cliënten met huurrecht en andere vastgoed gerelateerde rechtsgebieden en ondernemingsrecht. Zijn ruime ervaring en brede oriëntatie, gecombineerd met zijn originele geest, geven hem het vertrouwen waar nodig de gebaande paden te verlaten.

    Hij grijpt hard in als dat moet maar zoekt geen ruzie. Hij is in staat plooien glad te strijken en de deal zonder ongelukken te laten landen. En daarbij drukt hij zich helder en ongecompliceerd uit.

    David Allick - advocaat

  • Jetse Sprey

    Legal counsel Liaise Advocaten

    Jetse was jarenlang advocaat en is nu legal counsel, en werkt als zodanig in voorkomende gevallen als adviseur samen met kantoor.

    Hij vindt oplossingen in plaats van problemen en is telkens weer in staat om impasses te doorbreken. Hij zegt wat hij ergens van vindt en niet wat hij denkt dat zijn cliënten willen horen. Hij schrijft scherpe contracten die goed te lezen zijn. Hij heeft veel ervaring met Blockchain en onderneemt daar zelf in. Hij schrijft adviezen die overtuigen. Hij weet veel van intellectueel eigendom, privacy en ondernemingsrecht.

  • Wendela Bierman

    Interim Legal counsel Liaise Advocaten

    Wendela werkt als Interim Legal counsel.

    Wendela heeft van 2004 tot 2014 als advocaat gewerkt bij ons kantoor en heeft daarna bedrijfservaring opgedaan bij onder meer The Walt Disney Company en muziekrechtorganisaties.

    Weer terug bij Liaise advocaten adviseert zij cliënten uit de creatieve industrie (film, muziek, media en cultuur) met name op het gebied van IE-rechten, filmrecht, muziekrecht, mediarecht, ondernemingsrecht en onrechtmatige publicaties.